СТАН ЗДІБНОСТЕЙ ДО ОРІЄНТАЦІЇ У ПРОСТОРІ ТА ЇХ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРИ ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ
Анотація
Для дітей з різними формами церебрального паралічу характерна низька регуляція рухів у зв’язку з поганою взаємодією пропріорецепторів та відділів центральної нервової системи, що відповідають за орієнтацію в просторі та силу скорочення м’язів. Результатом кінестезії є дефекти, пов’язані з послабленням відчуття положення, викривленням сприйняття напрямку руху, однобічністю виконання певних груп рухів, затримкою розвитку дрібної моторики. При реабілітації дітей, хворих на церебральний параліч, достатньо повно вивчено патогенез цього захворювання, його клінічні прояви, та методичні підходи до відновного лікування. Запропоновано різні засоби та технології фізичної реабілітації. Але способи розвитку здібностей хворих дітей до орієнтації у просторі вивчено недостатньо. Це обґрунтовує актуальність відповідного дослідження. У комплекс відновлювальної терапії входили: медикаментозна терапія, робота з відновлення пізнавальної діяльності і мови, лікувальна гімнастика, масаж, ортопедичний режим, а також фізіотерапевтичне лікування і трудотерапія. При фізичній реабілітації для покращення стану здібностей до орієнтації у просторі протягом 3 місяців застосовувалися наступні вправи: повторення різних рухів біля дзеркала за реабілітологом, ходьба по прямій та між стійками, кидки м’яча в ціль , різні оберти, переверти на матах, ходьба з заплющеними очима та заняття у сухому басейні. При вихідному (фоновому) обстеженні дітей за відібраними інформативними тестами, а саме: удар м’ячом у ціль, три оберти вперед, ходьба по прямій з заплющеними очима виявлено знижений рівень здібностей хворих на дитячий церебральний параліч до орієнтації у просторі. Доповнення програм фізичної реабілітації спеціальними вправами на розвиток здібностей до орієнтації у просторі сприяло достовірному підвищенню цієї якості після реабілітаційного курсу. Результати проведеного дослідження обґрунтовують доцільність упровадження розробленої методики у практику фізичної реабілітації та адаптивної фізичної культури. При дитячому церебральному паралічі перспективним є дослідження окремих рухових здібностей хворих та розробка за кожним тестом діагностичних градацій, зокрема - при порушенні м’язового тонусу, обмеженні або неможливості довільних рухів, наявності насильних рухів, порушеннях рівноваги і координації рухів, а також відчуття руху тіла і статокінетичних рефлексів.
Посилання
Детский церебральный паралич. Хрестоматия / Составители Л. М. Шипицин, И. И. Мамайчук. - СПб : Дидактика-Плюс, 2003. - С. 10-25. 2. Іпполітова М. В. До питання про подолання просторово-часових порушень у дітей з церебральним паралічем / М. В. Іпполітова // Спеціальна школа. - 1967. - № 3. 3. Мерзлікіна О. А. Методика використання засобів фізичного виховання в корекції рухової сфери підлітків з церебральним паралічем / О. А. Мерзлікіна, О. С. Куц. - Львів : ЛКА, 2002. - 88 с. 4. Штеренгерц А. Є. Лікувальна фізкультура та масаж при захворюваннях і травмах нервової системи у дітей / А. Є. Штеренгерц. - К. : Здоров’я, 2008. - 187 с. 5. Ахутина Т. В. Использование виртуальных сред для развития пространственных функций у детей с церебральным параличом / Т. В. Ахутина, А. Н. Кричевец. - Вестник МГУ. Серия 14. Психология. - 2002. - № 4. - С. 77-85. 6. Романенко В. А. Диагностика двигательных способностей / В. А. Романенко. - Донецк : ДонНУ, 2005. - 290 с. 7. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів / Л. П. Сергієнко. - К. : Олімпійська література, 2001. - 439 с.