THE DYNAMICS OF THE PULSE VALUE POWER LOAD IN STEP-STRESS TEST UNDER THE INFLUENCE OF PHYSICAL EDUCATION AND ADDITIONAL TRAINING FOR THE VISUALLY IMPAIRED GIRLS OF SECONDARY SCHOOL AGE
Keywords:
physical performance, pupils, impaired vision, rehabilitation complexAbstract
In researches was found out that pupils with impaired vision have a low level of physical capacity. In these researches was used a method of determining the pulse value power exercise, which is based on the consideration chronotropic reaction of the heart when the standard step-stress test. The evaluation results obtained in points, the smaller result the higher level of health. In addition to school physical education in the basic medical group was used a rehabilitation complex, developed by Klapchuk and Maryukhnich, which includes special exercises for eyes, posture and feet, breathing exercises with volitional control of breathing, self-massage of eyes, as well as aerobic exercises for self-study lessons at home, which are recommended for implementation during the school year. The results of research substantiate the feasibility of the developed technique in practice for physical rehabilitation and physical training. Further in this group of pupils with impaired vision, it is advisable to analyze the changes of reserves accommodation under the influence of rehabilitation course, using one eye. Doing this, there should be conditions for full correction for distance, and tests need to be shown to further correspond to the maximum visual acuity.
References
Бережной В. В. Внезапная смерть при физических нагрузках у детей / В. В. Бережной, Т. В. Марушко // Современная педиатрия, 2009. - Т. 26. - №8. - С. 30-34. 2. Клапчук В. В. Щадне фізіологічне багатоборство для оцінки рухових можливостей школярів / В. В. Клапчук, Н. В. Ма- рюхніч// СпортФорум. -К., 2014. - С. 69-70. 3. Романенко В. А. Диагностика двигательных способностей / В. А. Романенко. - Донецк : ДонНУ, 2005. - 290 с. 4. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів / Л. П. Сергієнко. - К. : Олімпійська література, 2001. - 439 с. 5. Бурханов А. И. Состояние здоровья учащихся школ различного профиля / А. И. Бурханов, Т. А. Хорошева // Гигиена и санитария. - 2006. - №3. - С. 58-61. 6. Валеева Э. Р. Риски формирования болезней среди учащихся образовательных учреждений / Э. Р. Валеева, Р. Я. Хамитова // Гигиена и санитария. - 2006. - №6. С. 54-55. 7. Лікувальна фізкультура та спортивна медицина / В. В. Клапчук, Г. В. Дзяк,
заняттями з фізичного вихованім без його використання. У подальшому у даного контингенту школярів з ослабленим зором доцільно провести аналіз змін під впливом реабілітаційного курсу резервів акомодації при дослідженні монокулярно в умовах повної корекції для далі, пред’являючи тести для далі, відповідні максимальній гостроті зоРУ
I. В. Муравов та ш. / За ред. В. В. Клапчука, Г. В. Дзяка. - К. : Здоров’я, 1995. -312 с. 8. Марюхнич Н. В. Памятка для учащихся среднего школьного возраста с ослабленным зрением по самостоятельным занятиям физическими упражнениями / Н. В. Марюхнич. - Запорожье : Областной ВФД, ЗНТУ, 2015.-15 с. 9. Гланц С. Медико-биологическая статистика; пер. с англ. / Стеной Гланц. - М. : Практика, 1999. - 459 с. 10. Анина Е. И. Основные причины понижения зрения детского населения по результатам профилактических осмотров / Е. И. Анина, В. И. Левтюх // III Всесоюзная конференция по актуальным вопросам детской офтальмологии, 23-24 января 1989 г. : тез. докл. - Суздаль, 1989. - С. 5-6. 11. Писецкая С. Ф. Некоторые данные о рефракции у детей дошкольного и школьного возраста / С. Ф. Писецкая, С. М. Юхатская // Возрастные особенности органа зрения в норме и при патологии у детей. (Рефракция. Косоглазие) : респ. сб. научи, трудов. - М. : Медицина, 1988. - С.32-34.