TECHNOLOGY OF PROFESSIONAL-APPLIED PHYSICAL TRAINING STUDENTS TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • R. V. Rymyk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • L. B. Malaniuk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • O. M. Leshchak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • A. V. Synytsia Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2021.9.12

Keywords:

professional-applied physical training, professional qualities, professional activity, experimental program

Abstract

The article defines professional qualities, substantiates and formulates the content of professional-applied physical training of students of vocational and technical educational institutions, determines the means of professional-applied physical training of students and their effectiveness in the process of mastering the future profession. The purpose of the study is to determine the impact of professional and applied physical training on professionally important qualities and properties of students in technical schools. In order to accomplish the tasks, theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, pedagogical observations, physiometric research, pedagogical testing, methods of mathematical statistics were used. The implemented experimental program included the means, forms and conditions for the implementation of this program. From the existing programs on physical education, it differed in specific means and methods of developing the professional qualities of specialists who carry a small amount of physical activity during their professional activity Effectiveness of our program of professional-applied physical training students of the VET, confirmed in the experiment, as evidenced by its results. Probably the indexes of testing of professional qualities of students of VET schools, such as coordination of movements according to the Kopylov test, have significantly increased (19,2%); jump in length from the front and back (15,8%); skill test (10,4%); statistical endurance of muscles of the abdominal press (69,8%) and back (72,4%); speed of visual information processing (42,4 %); concentration and stability of attention (30,4%), distribution and switching attention (27,6%); mobility of nerve processions (9,3%); operational and arbitrary memory (14,9% and 85,8%).

References

Апанасенко, Г.Л. Первые шаги и ближайшие перспективы. Теория и практика физической культуры. 2001. № 6. С. 2–8.

Кабачков В.А. Основы физического воспитания с профессиональной направленностью в учебных заведениях профтехобразования : автореф. дис….д-ра пед. наук. Москва, 1996. 63 с.

Круцевич Т.Ю. Теория и методика физического воспитания. Т. 2. Київ : Олимпийская литература, 2003. 392 с.

Остапенко Е.А. Формирование профессионально-прикладной физической культуры специалистов аграрного профиля в высших учебных заведениях : автореф. дис....канд. пед. наук. Хабаровск, 2006. 24 с.

Раевский Р.Т., Канишевский С.М. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов высших учебных заведений : учеб.-метод. Пособие / под общ. ред. проф. Р.Т. Раевского. Одесса : Наука и техника, 2010. 380 с.

Римик Р.В. Психічні та психомоторні властивості фахівців, що працюють за профілем радіотехніка. Молода спортивна наука України. Львів, 2005. Вип. 9. Т. 3. С. 124–129.

Римик Р.В., Маланюк Л.Б. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів коледжу ресторанного сервісу і туризму. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт / уклад. А.В. Цьось, А.І. Альошина. 2017. Вип. 28. С. 52–57.

Римик Р.В., Маланюк Л.Б., Синиця А.В. Рівень фізичної підготовленості учнів навчальних закладів професійної освіти швейного профілю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. Фізична культура і спорт» : зб. Наукових праць / за ред. О.В. Тимошенка. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2021. Випуск 6 К (135) 21. С. 162–165.

Попов Н.А. Особенности профессионально-прикладной физической подготовки студентов средних специальных заведений, обучающихся на технических специальностях. Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сб. ст. по матер. XI междунар. науч.-практ. конф. Часть II. Новосибирск : СибАК, 2011. URL: http://sibac.info/conf/pedagog/xi/25904.

Сафронова О.А., Кравченко И.А., Першанова Д.М. Применение статических упражнений на занятиях физической культурой студентов строительного профиля. Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Физическая культура и спорт в системе образования России: инновации и перспективы развития». Санкт-Петербург : ООО «Золотое сечение», 2015. С. 85–89.

Published

2021-12-29

How to Cite

Rymyk Р. В., Malaniuk Л. Б., Leshchak О. М., & Synytsia А. В. (2021). TECHNOLOGY OF PROFESSIONAL-APPLIED PHYSICAL TRAINING STUDENTS TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Rehabilitation and Recreation, (9), 96–102. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2021.9.12