PHYSICAL AND SPECIAL PHYSICAL PREPAREDNESS OF BOXING STUDENTS IN THE PROCESS OF PHYSICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2021.9.23Keywords:
boxing, general physical fitness, special physical fitnessAbstract
The aim of the study was to trace the dynamics of development of general and special physical fitness of students engaged in boxing in the process of physical education for one and two years, respectively. Muscle strength – first-year students improved their score from 28.77 to 29.75 times in a year, second- year students from 30.09 to 31.16 times in 20 seconds, and the first from 50.22 to 52.11 times, the second from 54.66 to 56.55 times in 1 minute. Special physical fitness – first course from 53.53 to 56.51 times second from 57.29 to 60.38 times left hand and first course from 57.03 to 59.62 times second from 60.29 to 63.03 times right. Explosive strength testing – during the first course from 212.85 cm to 217.12 cm during the second from 219.81 cm to 225.2 cm. The results of the first course p> 0.05, the second p <0.05. Average speed indicators showed a slightly different dynamics of development, so in the first year the results improved from 13.8 s. up to 13.71 s. and on the second worsened from 13.67 s. up to 13.76 s. The first course p> 0.05, the second p <0.05. Endurance: the average of first-year students improved from 13.34 minutes up to 13.23 minutes the second of 13.26 minutes up to 13.09 minutes Significance was the first course p> 0.05, the second p <0.05. Dexterity test – the first course from 95.07 to 100.83, the second from 112.48 to 118.64. Comparing the average testing rates of first and second year students engaged in boxing in the process of physical education, we can conclude that the general and special physical fitness of first year students according to the results of testing all physical qualities have improved. While the results of second-year students were better in all tests except speed.
References
Анікєєв Д.М. Рухова активність у способі життя студентської молоді : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.02. Київ, 2012. 20 с.
Атилов А.А. Школа бокса в 10 уроках. Москва : Феникс, 2006. 160 с.
Бокс. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності. Київ, 2004. 102 с.
Бокс : учебник для институтов физической культуры / И.П. Дегтярёв и др. Москва : Физкультура и спорт, 1979. 287 с.
Горобей М.П. Головні причини недостатньої рухової активності студентів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 2014. Вип. 118(3). С. 91–93.
Градополов К. Бокс. Москва : Физкультура и Спорт, 1951. 430 с.
Копцев К.Н., Васильев Г.Ф. Нормативы оценки общей физической подготовленности боксёров-юниоров. Бокс : ежегодник. 1984.
Кузнецов В.Л., Лотоненко А.В., Чуриков Н.К. Факторы и условия, определяющие потребности и интересы студентов в физкультурной деятельности : учебное пособие. Воронеж : ВГУ, 1995. 39 с.
Лазоренко С.А. Рівень рухової активності учнівської молоді вищих навчальних закладів Сумщини. Спортивний вісник Придніпров’я. 2013. № 4. С. 34–37.
Лотоненко А.В., Игнатьев А.С., Кузнецов В.Я. Проблемы физической культуры студенческой молодежи. Материалы региональной научно-практической конференции. Ростов-на-Дону, 1997. С. 116–119.
Фізичне виховання. Навчальна програма для вищих навчальних закладів України ІІІ–ІV рівнів акредитації. Київ, 2003. 44 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.