REHABILITATION SUPPORT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE PROCESS OF PREPARATION FOR TEACHING IN THE SCHOOL РЕАБІЛІТАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ

Authors

  • Olga Nagorna National University of Water and Environmental Engineering
  • Ludmila Brega National University of Water and Environmental Engineering
  • Viktor Gorchak National University of Water and Environmental Engineering

Abstract

The formation of inclusive education in Ukraine reveals a number of problematic issues of reforming this industry. The purpose of the study was to justify the ways of forming rehabilitation support for children with special needs in the context of preparation for education in educational institutions. The tasks that consisted in carrying out the systematic analysis of scientific and methodological literature, domestic practical experience, determining the basic levels of readiness for study at a general educational institution, analyzing the psychophysical state of children with disorders, and generalizing the strategic tasks of preparing children of this category for studying at the school were solved. The research methods included theoretical analysis, synthesis and synthesis of literary sources. The main requirement for the organization of rehabilitation of a child with disorders in the process of preparation for training in an educational institution is to help the child develop self-control skills, mobility, self-service, and communication Provision of physiotherapeutic support in the preparation of children with special needs for studying at the school will contribute to the formation of their physical, psychological, intellectual, social maturity, successful educational process in elementary school.

Становлення інклюзивної освіти в Україні виявляє цілу низку проблемних питань реформування даної галузі. Метою дослідження передбачалося обгрунтування шляхів формування реабілітаційного супроводу дітей з особливими потребами в умовах підготовки до навчання в освітніх закладах. Вирішувалися завдання, які полягали у проведенні системного аналізу науково- методичної літератури, вітчизняного практичного досвіду, визначенні основних рівнів готовності до навчання у загальноосвітньому закладі, аналізу психофізичного стану дітей з порушеннями, узагальненню стратегічних завдань підготовки дітей даної категорії до навчання у школі. Методи дослідження включали теоретичний аналіз, синтез та узагальнення літературних джерел. Основною вимогою до організації реабілітації дитини з порушеннями у процесі підготовки до навчання у освітньому закладі є допомога дитині виробити навички самоконтролю, мобільності, самообслуговування, комунікації. Забезпечення фізіотерапевтичного супроводу у підготовці дітей з особливими потребами до навчання у школі сприятиме формуванню їх фізичної, психологічної, інтелектуальної, соціальної зрілості, успішному навчально-виховному процесу в початковій школі.

References

Bogush A.M. Preparation of Pedagogical Staff for the Implementation of the Principle of Continuity of Preschool and Primary Education Units. Humanization of the Educational Process: Collection of Scientific Works (Special Issue). - Slavyansk: SDPU Publishing Center, 2007. - P. 3-8. 2. Gavrilov. A.V. Special Children in the Institution and Social Environment: Textbook. - Kamyanets-Podilsky: Axioma, 2009. - 308 p. 3. Davydyuk M.O. Correctional Pedagogy: Hestomatiya. - Vinnitsa: LLC "Firm" Glider", 2011. - 205 p. 4. Degtyarenko T.M. Correctional and Rehabilitation W ork in Special Kindergartens for Children with Special Needs: Textbook. - Sumy: VTD "University Book", 2008. - 302 p. 5. State Standard of Elementary General Education. Primary School No. 8, 2010 with. 11. 6. Life Competence of the Person: Scientific and Methodical Manual. for ed. L.V. Sokhan, I.G. Ermakova, G.M. Nesen. - K.: Bogdan, 2003. - 520 p. 7. Kirilenko S.V. Yevzhenko Y.V. Problems of Education: a Collection of Scientific Works. - Wyp. 84. - Zhytomyr-Kyiv, 2015. - 356 p. 8. Mironova S.P. Implementation of Correctional Goals in the Use of Modern Educational Technologies in Special Schools. New Technologies of Teaching: Science-Method. Save. Count Aut. - K.: Institute of Innovative Technologies and Educational Content of the M inistry of Education and Science of Ukraine, 2008. - Vyp. 53. - P. 70-73. 9. Health W ork in Pre-school Educational Institution: Textbook. G.I. Grigorenko, N.F. Denisenko, Y.O. Kovalenko, N.V. Makovetska. - Zaporozhye: ZNU, 2006. - 99 p. 10. Palchevsky S. Acmeology: Textbook for Students of Higher Educational Institutions. - K.: Condor, 2008. - 398 p. 11. W elchner M. Inclusive Education in Ukraine: Preliminary Analysis of the Situation. Rights of Children with Special Needs for Equal Ac ces s to Quality Education. M. Svarnyk. - K., 2001. - 93 p. 12. Sinyov V. New Strategy for the Development of Correctional Pedagogy in Ukraine. V. Sinyov, A. Shevtsov. Defectology. - 2004. - №. 2. - P. 6-11.

How to Cite

Nagorna, O., Brega, L., & Gorchak, V. (2017). REHABILITATION SUPPORT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE PROCESS OF PREPARATION FOR TEACHING IN THE SCHOOL РЕАБІЛІТАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ. Rehabilitation and Recreation, (2). Retrieved from https://health.nuwm.edu.ua/index.php/rehabilitation/article/view/38