CURRENT STAGE OF DEVELOPMENT OF HEALTH-IMPROVEMENT AND RECREATION MOTOR ACTIVITY OF STUDENTS IN EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UKRAINIAN UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.6

Keywords:

higher educational establishments, health-improvement and recreational motor activity, educational environment, sports games

Abstract

In recent years, there has been a significant reduction in the amount of academic hours for “Physical Education” in higher educational establishments, which has led to a decrease of the role of physical culture in formation of personality of a modern specialist, a decrease in motor activity of students and deterioration of their health. Literature review shows that modern principles of physical education and didactic objectives of “Physical education course” need to be modernized by means of transformation of the content of educational program, scientific and methodological, organizational, material and technical mechanisms of it provision, improvement of the efficiency of extra-curricular activities in physical culture and sport. The aim of this research is to study the state of development of health and recreational motor activity of students by means of sports games in educational environment of Ukrainian universities. Material. The results of survey of 277 students studying at “bachelor” educational and qualification degree in the specialty 035 “Philology” from three higher educational establishments of Ukraine indicate that the highest emotional background during physical education classes is provided by sports games, which, in its turn, positively affects formation of their physical and mental health. On the other hand, low activity of students in various sports events has been observed, which we assume is a reserve for improvement of their motivation to participate in competitions between groups and faculties, making it possible to further select students for sports skills improvement groups. Findings. A survey of students investigating the correlation between types of physical activity and emotional state during physical education classes found that participation in team sports yielded the highest levels of positive emotions (57.1%). Students engaged in fitness activities (14.8%), gymnastics (11.8%), swimming (8.1%) reported significantly lower positive emotional experiences. The lowest positive emotional responses were observed among students participating in martial arts (6.2%), weightlifting (5.8%), powerlifting (5.8%), and rowing (4.6%). The analysis of the survey results of future specialists in philology proves that playing sports games has a significant impact on human body, as 68.6% of the surveyed students believe that playing sports games contributes to health improvement and preservation; 45.7% of the surveyed students indicate that they ensure harmonious development, 20.8% of respondents indicate development of moral and willpower qualities, 20.7% of students indicate development of vital motor skills. Conclusions. The authors emphasize the fact that development of health-improvement and recreational activity of students by means of sports games in educational environment of a university promotes formation of their motor qualities, behavioral skills in a group of youngsters, ability to assess sports situation and make decisions.

References

Бойчук Р.І., Ковцун В.І., Короп М.Ю., Бєлявський І.Л. Спортивні ігри в системі професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх фахівців нафтогазової справи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 143. С. 259–262.

Бондаренко В.В., Квак О.В. Фактори формування здорового способу життя студентів. Наука і освіта. 2013. № 4. С. 83–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_4_22.

Бухвал А.В., Самчук О.М. Стан здоров’я студентів вищих навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2009. № 3. С. 52–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2009.

Гладощук О.Г. Рухова активність студентської молоді – шлях до професійного здоров’я. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Вип. 5(1). С. 60–63.

Горобей М.П., Чалий О.С., Дерябкіна Т.В. Спортивні ігри як фактор формування культури здоров’я студентів. Спортивні ігри. 2017. № 2. С. 8–10.

Завидівська Н., Ханікянц О. Реорганізація системи фізичного виховання студентів вищої школи: проблеми й перспективи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’яу сучасному суспільстві. 2016. № 1. С. 51–56. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2016_1_11.

Коновалов В.В., Касьян А.В., Череднiченко А.В. Оптимальна рухова активність студентської молоді в початковий період навчання. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2013. № 3. С. 16–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2013_3_6.

Маленюк Т.В., Косівська А.В. Секційні заняття – пріоритетна форма організації процесу фізичного виховання студентів (на прикладі шейпінгу). Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 4. С. 38–43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2015_4_9.

Нетлюх Ю., Стефанишин Н., Парфенюк Л. Здоровий спосіб життя студентів та роль фізичної культури і спорту в ньому. Проблеми формування здорового способу життя молоді : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, магістрів та аспірантів / під заг. ред. Р.Р. Сіренко. Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. Франка, 2011. 493 с.

Носко М.О., Архипов О.А. Організація занять з фізичного виховання студентів з розділу: спортивні ігри (волейбол). Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Вип. 3(1). С. 257–265. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_3(1)__82.

Перекопський С., Порохненко О. Вплив рухової активності на емоційний стан студентів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 3. С. 246–253. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_3_32.

Савчук С.А., Хомич А.В. До питання про оздоровчі технології фізичного виховання студентів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2010. № 2. С. 38–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2010_2_12.

Тисевич Т.В., Лойко Є.Є. Рухова активність – основа фізичного здоров’я: загальна тенденція рівня рухової активності серед студентів-медиків. Art of Medicine. 2020. № 4 (12). С. 124–127. URL: https://art-of-medicine.ifnmu.edu.ua/index.php/aom/article/view/393.

Хоменко А.О., Тимошенко В.В. Науково-методичні аспекти підвищення ефективності навчальних робочих програм з предмета «Фізичне виховання» у ВНЗ. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2013. Вип. 2. С. 190–194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_2_24.

Chacón-Cuberos R. et al. An Exploratory Model of Psychosocial Factors and Healthy Habits in University Students of Physical Education Depending on Gender. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2018. Vol. 15, No. 11. P. 2430.

Cid L. et al. Motivational determinants of physical education grades and the intention to practice sport in the future. PLOS ONE. 2019. Vol. 14, No. 5. P. e0217218.

Kohl H.W. Foundation of Physical Activity and Public Health / H.W. Kohl, T.D. Murray. Champaing : Human Kinetics, 2012. 281 p.

Downloads

Published

2024-06-10

How to Cite

Bazylchuk, V. B., Sushchenko, L. P., & Bezkopylny О. О. (2024). CURRENT STAGE OF DEVELOPMENT OF HEALTH-IMPROVEMENT AND RECREATION MOTOR ACTIVITY OF STUDENTS IN EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UKRAINIAN UNIVERSITIES. Rehabilitation and Recreation, 18(2), 53–63. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.6

Issue

Section

HUMAN HEALTH, FITNESS AND RECREATION, PHYSICAL EDUCATION OF VARIOUS GROUPS