ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСУ РЕАБІЛІТАЦІЇ ВІЙСЬКОВИХ, ЯКІ ВТРАТИЛИ ЗІР ВНАСЛІДОК БОЙОВИХ ДІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.6Ключові слова:
реабілітація, напрями реабілітації, комплексна реабілітація, військові з порушеннями зору, обмеження життєдіяльностіАнотація
У статті представлено теоретичний огляд сучасних підходів до реабілітації військових, які отримали часткову або повну втрату зору внаслідок бойових дій. Ушкодження органу зору внаслідок використання різного виду озброєння посідає серед усіх бойових травм одне з найперших місць, що призводить до подальшої інвалідизації як військових, так і цивільних осіб. Мета – презентувати досвід освітньо-реабілітаційного центру «Трініті Хаб» міста Києва з надання реабілітаційної допомоги військовим, які отримали порушення зору в результаті бойових дій; визначити основні завдання та охарактеризувати напрями діяльності фахівців у процесі реалізації реабілітаційної програми «Перезавантаження». Матеріали. У дослідженні було використано аналіз, узагальнення та синтез отриманих результатів внаслідок опрацювання науково-методичної літератури та вивчення досвіду діяльності фахівців з надання реабілітаційних послуг в освітньо-реабілітаційному центрі «Трініті Хаб». Результати. За результатами теоретичного дослідження встановлено, що реабілітація у разі порушень зору розглядається як міждисциплінарний безперервний процес. До розробки і реалізації індивідуальної програми реабілітації залучаються фахівці галузей охорони здоров’я (офтальмологи, оптометристи, фізичні терапевти, ерготерапевти, психологи та інші фахівці), освіти (тифлопедагоги, інструктори з орієнтування у просторі та мобільності, вчителі-реабілітологи та інші), соціальної роботи. Було визначено основні напрями надання реабілітаційних послуг в освітньо-реабілітаційному центрі «Трініті Хаб» у процесі реалізації реабілітаційної програми «Перезавантаження» з військовими, які втратили зір внаслідок бойових дій: психологічна підтримка; формування життєвих навичок; навчання орієнтування у просторі та мобільності; навчання шрифту Брайля; формування цифрових навичок (невізуальне використання сенсорних пристроїв людьми з глибокими порушеннями зору); фізична терапія. Охарактеризовано основні принципи надання реабілітаційних послуг військовим з частковою та повною втратою зору: особистісно орієнтований підхід, міждисциплінарний підхід, корекційна спрямованість реабілітаційних процесів; мотивація до проходження курсу реабілітації; створення атмосфери комфорту та взаємодопомоги; практична спрямованість реабілітаційного процесу; принцип «рівний – рівному». Висновки. Висновки підкреслюють необхідність залучення до реабілітації осіб з порушеннями зору фахівців як медичних, так і немедичних спеціальностей. Такий підхід дозволить забезпечити максимальне відновлення функціональної здатності та покращення якості життя військових, які отримали порушення зору внаслідок бойових дій.
Посилання
Абдряхімов Р. Оцінка якості життя комбатантів із клінічними проявами посттравматичного синдрому й частковою втратою зору внаслідок бойової травми. Медицина сьогодні і завтра. 2019. № 2 (83), С. 33–42. https://doi.org/10.35339/msz.2019.83.02.04.
Вдовіченко О., Соколова І., Педченко О., Степанова С., Фролова О. Психологічна реабілітація і супровід ветеранів війни: досвід Ізраїлю. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach. 2023, № 16. С. 107–118. https://doi.org/10.54264/0066.
Гребенюк Т. Реабілітація людей з порушеннями зору: аналіз ситуації. Матеріали Міжнародного проєкту «Підтримка реабілітації людей з інвалідністю, які отримали травми внаслідок війни». 2023. 56 с. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/reabilitatsiya-lyudey-zporushennyamy-zoru-analiz-sytuatsiyi.
Гребенюк Т., Сасіна І., Свєт Є. Реабілітація людей з порушеннями зору: огляд моделі. Матеріали Міжнародного проєкту «Підтримка реабілітації людей з інвалідністю, які отримали травми внаслідок війни». 2023. 26 с. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/reabilitatsiya-lyudey-zporushennyamy-zoru-ohlyad-modeli.
Імас Є., Лукасевич І. Спортивно-реабілітаційний компонент реалізації стратегії адаптації ветеранів до соціального та економічного життя в Україні. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2024, № 1. С. 195–200. https://doi.org/10.32652/spmed.2024.1.195-200.
Коробкова Ю., Тонкоплей Ю. Корекція супровідних вегетативних станів слабозорих осіб засобами фізичної терапії та ерготерапії. Український журнал медицини, біології та спорту. 2020, Том 5, № 2 (24). С. 139–146. https://doi.org/10.26693/jmbs05.02.139.
Костенко Т. Психологічні аспекти підготовки до орієнтування в просторі незрячих дітей та з порушеннями зору. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2019, № 1(15). С. 163–173. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i15.19.
Крук І., Григус І. Сучасний погляд на психологічну реабілітацію військовослужбовців з посттравматичним стресовим розладом. Rehabilitation and Recreation. 2023, № 15. С. 50–56. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.15.6.
Програма розвитку ООН в Україні. Огляд ситуації з реабілітації людей з порушенням зору в Україні. Київ, 2023. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/ohlyad-sytuatsiyi-z-reabilitatsiyi-lyudey-zporushennyam-zoru-v-ukrayini.
Сасіна І., Гребенюк Т. Формування життєвої компетентності осіб з порушеннями зору в процесі соціальної реабілітації. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції. Харків, 2023. С. 210–213. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39520.
Сасіна І., Гребенюк Т., Медведок Л. Ключові положення міжнародної політики щодо реабілітації осіб з обмеженнями повсякденного функціонування. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ, 2023. Вип. 44. С. 73–82. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41793.
Сасіна І., Паламар О., Гребенюк Т., Купріянова Т., Медведок Л. Удосконалення системи соціально-психологічної реабілітації військовослужбовців, які отримали порушення зору внаслідок бойових дій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, 2022. Вип. 88. С. 177–181. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.88.35.
Сасіна І.О., Гребенюк Т.М., Свєт Є.О., Костенко Т.М., Лукасевич І.І. Основи реабілітації людей з порушеннями зору. Київ, 2024. 115 с.
Скоропліт С., Михневич К., Замятін П., Хорошун Е., Борода В., Тертишний С., Замятін Д., Чеверда В. Особливості сучасної бойової травми та організації медичної допомоги. Харківська хірургічна школа. Харків, 2022. № 6 (117). С. 51–63. https://doi.org/10.37699/2308-7005.6.2022.10.
Godier-McBard L.R., Castle C.L. Heinze N., Hussain S.F., Borowski S., Vogt D.S., Gomes R.S. & Fossey M. A preliminary investigation of the wellbeing of visually impaired ex-service personnel in the United Kingdom. British Journal of Visual Impairment, 2022. 40(2), 274–288. https://doi.org/10.1177/0264619620973683.
International Committee of the Red Cross. Blast Trauma Care : Course Manual. 2022. 164 p. URL: https://shop.icrc.org/blast-traumacare-course-manual- pdf-ua.html.
International Vision rehabilitation standards: National Pole of Services and Research for the Prevention of Blindness and Vision Rehabilitation. 2022. URL: https://polonazionaleipovisione.it/wp-content/uploads/2022/07/International-Vision-Rehabilitation-Standards.pdf.
Kostenko T., Petrykina A., Los O., Legkiy O., Palamar O., & Popovych I. Psychological and pedagogical experiment of research into the rehabilitation impact of typhlo devices on the formation of people with visual impairments. Amazonia Investiga, 2022. 11(52), 175–185. https://doi.org/10.34069/AI/2022.52.04.19.
Stevelink S.A., Malcolm E.M., & Fear N.T. Visual impairment, coping strategies and impact on daily life: a qualitative study among workingage UK ex-service personnel. BMC public health, 2015. (15), 1–7. https://doi.org/10.1186/s12889-015-2455-1.
Synova I., Tarasun V., Sasina I., Grebeniuk T. & Glushenko K. Study of the Characteristic Mental Development Features of Primary School Students with Visçion Impairments. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 2021. 9 (5), 504–513. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2021.09.05.9.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Т. М. Гребенюк, І. О. Сасіна, І. І. Лукасевич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.