СТРУКТУРНА МОДЕЛЬ ФІЗИЧНОГО СТАНУ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ РІЗНИХ МЕДИЧНИХ ГРУП
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.18Ключові слова:
аналіз, факторний аналіз, фізичний стан, фізичний розвиток, фізична підготовленістьАнотація
Мета – визначити структуру фізичного стану та дослідити особливості взаємозв’язку між морфофункціональними можливостями та фізичними здібностями молодших школярів залежно від медичних груп за станом здоров’я. Матеріал. У дослідженні взяли участь 180 дітей віком від 7 до 10 років, що навчаються в школах м. Києва. Серед учасників дослідження 76 дітей за станом здоров’я були віднесені до основної, 81 – до підготовчої та 23 – до спеціальної медичних груп. У ході дослідження застосовувались такі методи дослідження, як теоретичні методи дослідження (аналіз літературних джерел, вивчення медичних карт), педагогічні методи дослідження (оцінка показників та індексів фізичного розвитку й функціонального стану основних систем організму з використанням поширених у практиці фізичного виховання та вікової фізіології показників та індексів, тестування фізичної підготовленості з використанням батареї тестів та індексів фізичної підготовленості та статистичний аналіз. Як метод моделювання використано факторний аналіз. Результати. У структурі фізичного розвитку учнів молодшого шкільного віку виділено 7 факторів, що пояснюють 64,8% загальної дисперсії. Доведено, що антропометричні та функціональні показники в поєднанні з показниками таких рухових тестів, як кистьова динамометрія, згинання-розгинання тулуба з положення лежачи за 60 с. та човниковий біг 4 × 9 м, сконцентровано в найбільш впливових факторах І і ІІ. В учнів початкових класів, віднесених до спеціальної медичної групи, визначено такі домінуючі фактори моделі фізичного стану: фізичний розвиток, динамометрія правої та лівої руки, показники серцево-судинної системи, дихальної системи. Для учнів початкової школи домінуючими факторами в моделі фізичного стану є фізичний розвиток, фізична підготовленість, сила, фізичне здоров’я. Висновки. Отримані дані свідчать, що під час аналізу факторних моделей фізичного стану дітей молодшого шкільного віку діти різних медичних груп показали результати, необхідні для прийняття рішень щодо моніторингу фізичного виховання, а також для розробки ефективних програм з фізичної підготовки молодших школярів. Факторний аналіз дав змогу визначити моделі фізичної підготовленості та уточнити інформативні показники для педагогічного контролю в кожній медичній групі.
Посилання
Андрєєва О.В., Саїнчук О.М. Підходи до оцінки рівня здоров’я та адаптаційних можливостей школярів молодших класів. Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i спорту. 2014. № 2. С. 3–8. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.923507.
Боднар І.Р. Теоретико-методичні основи інтегративного фізичного виховання школярів 1–3 груп здоров’я : автореф. дис. … д-ра. наук фіз. вих. : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Львів. нац. ун-т фіз. культ. Львів, 2014. 36 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/20979/1/bodnar_i_r.pdf.
Бондарчук Н.Я., Тимочко О.І., Степчук Н.В. Диференційоване використання фізичних вправ на заняттях фізичної культури зі студентами з різним рівнем фізичної підготовленості. Rehabilitation and Recreation. 2022. № 12. С. 121–127. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.12.17.
Гончарова Н.М. Теоретико-методичні основи здоров’я формуючих технологій в процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. … д-ра наук фіз. вих. : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Нац. ун-т фіз. вих. і спорту України. Київ, 2019. 542 с. URL: https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/pictures/diss_goncharova_n.m.pdf.
Давиденко О., Семененко В., Трачук С. Основи програмування фізкультурно-оздоровчих занять з дитячим контингентом : навчальний посібник. Київ : АртЕк, 2019. 248 с. URL: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1867.
Дудко М., Хрипко І., Бишевець Н. Гендерний підхід у системі фізичного виховання. Фізична культура. Спорт і культура здоров’я в сучасному суспільстві. 2017. № 1(37). С. 12–17. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2017-01-12-17.
Красов О.І. Факторний аналіз показників морфофункціонального стану та фізичної підготовленості дітей 9-річного віку. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. 2021 № 5K(134). Р. 81–84. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/35774/Krasov.pdf?sequence=1.
Красова І., Красов О. Інформативна значущість показників фізичної підготовленості та морфофункціонального стану у структурі рухової системи учнів 9–10-річного віку. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2019. № 1(69). С. 18–24. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.003.
Рибалко Л.М. Методика розвитку фізичних якостей в учнів молодшого шкільного віку засобами рухливих ігор. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2021. № 2(340). Р. 240–251. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-2(340)-2-240-251.
Томенко О.А. Взаємозв’язок між показниками соматичного здоров’я, рухової активності, теоретичної підготовленості, оволодіння руховими діями та мотиваційно-ціннісної сфери школярів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. № 3. С. 148–150. URL: https://sportpedagogy.org.ua/html/journal/2011-03/11totaos.pdf.
Чекстере О.Ю. Фізіологічний розвиток старших дошкільників як один з показників готовності дітей до навчання. Традиційні та інноваційні підходи до наукових досліджень. 2020. № 2. С. 79–82. https://doi.org/10.36074/10.04.2020.v2.16.
Kashuba V., Stepanenko O., Byshevets N., Kharchuk O., Savliuk S., Bukhovets B., Grygus I., Napierała M., Skaliy T., Hagner-Derengowska M., Zukow W. Formation of Human Movement and Sports Skills in Processing Sports-pedagogical and Biomedical Data in Masters of Sports. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. 2020. № 8(5). С. 249–257. https://doi.org/10.13189/saj.2020.080513.
Krutsevich T., Panhelova N., Trachuk S. Control of physical preparedness of schoolchildren using index method. Journal of Physical Education and Sport. 2019. № 19(3). С. 1591–1598. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.02166.
Krutsevich T., Pangelova N., Trachuk S., Diedukh M. Features of the Reaction of the Cardiorespiratory System of Schoolchildren with Physical Loads on the Tradmile. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. № 9(1). Р. 113–121. URL: http://www.ijaep.com/index.php/IJAE/article/view/635.
Krutsevich T., Pаngelova N. & Trachuk S. Model-target characteristics of physical fitness in the system of programming sports and recreational activities with adolescents. Journal of Physical Education and Sport. 2019. № 19 (1). Р. 242–248. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.s1036.
Trachuk S., Semenenko V., Biletska V., Kudria M., Kuznetsova L., Kholodova O., Mykhalchuk A. Interrelation of the indicators of the physical preparedness level and functional condition of junior school children organism. Journal of physical education and sport. 2019. № 19(4). Р. 2405–2410. https://doi. org/10.7752/jpes.2019.04364.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В. П. Семененко, А. Д. Михальчук, М. О. Дєдух
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.