ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНОГО СКЛАДНИКА ВМІНЬ КРОСКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ У ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.25

Ключові слова:

кроскультурна комунікація, вміння кроскультурної комунікації, соціально-перцептивний складник умінь кроскультурної комунікації, організаційно-педагогічні умови

Анотація

Мета дослідження – визначити й розробити організаційно-педагогічні умови, реалізація яких під час професійної підготовки фахівців фізичної культури і спорту забезпечить формування в них соціально-перцептивного складника вмінь кроскультурної комунікації. Матеріал. Організаційно-педагогічними умовами, реалізація яких, на нашу думку, забезпечить формування соціально-перцептивного складника вмінь кроскультурної комунікації, були визначені: 1) забезпечення крос-культурного складника професійної підготовки фахівців фізичної культури і спорту; 2) реалізація квазіпрофесійної кроскультурної діяльності фахівців фізичної культури і спорту за допомогою інноваційних педагогічних технологій; 3) впровадження іншомовної підготовки на принципах предметно-мовної інтегрованої навчальної діяльності. Для перевірки гіпотези, згідно з якою формування соціально-перцептивного складника вмінь кроскультурної комунікації у фахівців фізичної культури і спорту буде ефективним, якщо реалізуються визначені організаційно-педагогічні умови, було проведено експериментальне дослідження. Експериментальні заходи відбувались протягом 2020–2024 рр. на базі Запорізького національного університету. В експерименті брали участь студенти спеціальності 017 «Фізичне виховання і спорт» освітньої програми «Спорт» 2020 року вступу, поділені на експериментальну (в кількості 35 осіб) та контрольну (в кількості 36 осіб) групи. Результати проведеного експерименту продемонстрували позитивну динаміку щодо рівня сформованості соціально-перцептивного складника вмінь кроскультурної комунікації у фахівців фізичної культури і спорту за чотирма методиками вимірювання (діагностика комунікативної толерантності В. Бойка, шкала оцінювання кроскультурної сприйнятливості (авторська адаптація шкали міжкультурної чутливості G. Chen та W. Starosta), діагностика рівня емпатичних здібностей В. Бойка, діагностика рівня рефлексивності А. Карпова). Коефіцієнт сформованості соціально-перцептивного складника вмінь кроскультурної комунікації студентів експериментальної групи завдяки реалізації визначених організаційно-педагогічних умов збільшився на 0,18 (з 0,39 до 0,57), натомість у контрольній групі змінився лише на 0,02 (з 0,40 до 0,42). Статистичну значущість отриманих результатів доведено з використанням рангового тесту Вілкоксона (p<0,001, що є набагато меншим за критичний показник p≤0,05). Висновки. Отже, проведене нами експериментальне дослідження підтвердило, що впровадження комплексу розроблених організаційно-педагогічних умов статистично достовірно призводить до збільшення рівня сформованості соціально-перцептивного складника вмінь крос-культурної комунікації.

Посилання

Василишина Н.М. Теоретичні і методичні засади кроскультурної освіти майбутніх магістрів сфери туризму України та Туреччини в умовах євроінтеграційних процесів : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Національний авіаційний університет. Київ, 2021. 655 с.

Ерін Меєр. Культурна карта. Бар’єри міжкультурного спілкування в бізнесі / пер. з англ. О. Дубчак. Київ : Наш Формат, 2020. 224 с.

Козак А.В. Формування готовності майбутніх фахівців у сфері міжнародних відносин до міжкультурної комунікації : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2012. 20 с.

Кудлай І.В., Мікуліна Т.В. Міжкультурна комунікація крізь призму спортивних практик. Україна у сучасному міжнародному просторі : матеріали міжнародної науково-практичної конференції, 13–14 червня 2022 р. Одеса. Київ : Каравела, 2022. С. 60–63. URL: (дата звернення: 05.08.2024).

Петренко Т. Сучасні техніки кроскультурної комунікації в освітньому процесі. Інноваційна педагогіка. Випуск 55. Том 3. 2023. С. 109–112. DOI: 10.32782/2663-6085/2023/55.3.22.

Сідоров В.І. Система кроскультурної підготовки майбутніх фахівців галузі туризму : автореф. дис. … доктора пед. наук : 13.00.04. Хмельницький національний університет. Хмельницький, 2019. 43 с.

Скрипнікова В. Розвиток міжкультурної компетентності у психолого-педагогічній теорії і практиці (зарубіжний досвід). Військова освіта. 2020. № 2 (42). С. 282–292. DOI: 10.33099/2617-1783/2020-2/282-292.

Токарєва А.В. Формування міжкультурної компетентності у майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності засобами інтерактивних технологій : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Університет імені Альфреда Нобеля. Дніпро, 2013. 23 с.

Цимбалюк І.О., Павліха Н.В., Цимбалюк С.М. Сталий розвиток спортивно-оздоровчої сфери регіону заради миру та безпеки. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 254 с.

Чиркова, Ю., Бортнікова, М. Кроскультурна бізнес-взаємодія суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності: труднощі реалізації та оптимальні шляхи їх подолання. Економіка. Фінанси. Право. 2022. № 11/2. С. 13–18.

Chen G.M., Starosta W.J. The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication. 2000. Vol. 3. P. 1–15. URL: https://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1035&context=com_facpubs (дата звернення: 10.06.2024).

Hiray A., Rajhans K. Cross-cultural communication barriers to managing workforce diversity in multicultural organisations. International Journal of Management Development. 2022. No. 2(2), Р. 81. DOI: 10.1504/ijmd.2022.10047312.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-01

Як цитувати

Горлач, В. В. (2024). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕРЦЕПТИВНОГО СКЛАДНИКА ВМІНЬ КРОСКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ У ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ. Rehabilitation and Recreation, 18(3), 273–282. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.25

Номер

Розділ

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ