SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF HIGHER EDUCATION ACQUISITIONS IN THE CONDITIONS OF WAR BY MEANS OF ART THERAPY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.11

Keywords:

socio-psychological support, art therapy, therapeutic influence, corrective influence, means of art therapy, social-psychological support in war conditions

Abstract

The article analyzes the theoretical aspects of the use of art therapy, defines the essence of art therapy, its therapeutic and corrective effect on the subject through art; the features, properties, functions and methods of art therapy as a method of personal assistance, a means of free self-expression and self-knowledge, which provides an atmosphere of trust, tolerance and attention to the inner world, are considered; using it for a retrospective, dynamic assessment of the course of this or that process and conducting relevant studies and comparisons; the use of the main and most significant methods, which should be used with traditional psychological therapy, is substantiated, namely, the creation of favorable social and psychological conditions for the life of a traumatized individual, which directly applies to education seekers – participants in hostilities: the use of modern and loyal methods of psychological correction, group art therapy in the process of working with personal complexes and providing the possibility of mutual emotional support during an unstable emotional state; the features of the use of art therapy in the process of socio-psychological support of students of higher education in the conditions of war are outlined as an innovation, a means of forming the motivation to study students with elements of novelty due to the understanding of the importance of maintaining mental health in crisis conditions; the development of creative and reflective skills, the ability to identify one’s emotions, understand their impact on life, which makes it possible to improve self-knowledge and self-regulation, promotes effective adaptation to stressful situations, increases the general level of psychological stability, helps to build interaction and communication with other group members in the process of creative work that contributes to the formation of a supportive social environment, which can be an important factor in overcoming trauma and stress; researched the need of students of higher education for socio-psychological support in the conditions of war by means of art therapy as an opportunity to preserve mental health in crisis conditions through creativity.

References

Авраменко М.Л. Використання методів арт-терапії в реабілітації людей з проблемами психічного здоров’я : методичні рекомендації. / За заг. ред. М.Л. Авраменка. Київ : Всеукраїнський центр професійної реабілітації інвалідів, 2008. 55 с.

Василевська О.О. Арт-терапія як засіб подолання стресу у військовослужбовців. URL: https://dp-tmo.mvs.gov.ua/news/show/29.

Власюк М. Арт-терапія: зцілення мистецтвом. Психолог. 2005. № 39. С. 9–23.

Вознесенська О.Л. Арт-терапія як засіб психосоціального відновлення особистості. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки : збірник наукових праць. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2015. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка. № 3 (29). С. 40–47. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229857491.pdf.

Вознесенська О. Особливості арт-терапії як методу. Психолог. Шкільний світ. 2005. № 39. С. 5–8.

Вознесенська О.Л. Ініціаційні техніки в арт-терапії. Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України: В 4-х томах. / За ред. академіка С.Д. Максименка. Київ : Главник, 2005. Вип. 26 Т. 1. С. 267–271.

Вознесенська О.Л. Можливості арт-терапії в подоланні психічної травми. Психологічна допомога особистості, що переживає наслідки травматичних подій : збірник статей. Ін-т соціальної та політичної психології. Представництво Польської академії наук у м. Києві; Соціально-психологічний методичний реабілітаційний центр. Київ : Міленіум, 2015. С. 98–110.

Дабіжа К.Л., Дабіжа Л.П., Комарівська Н.О. Використання арт-технологій в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. 64:64–71.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навчально-методичний посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

Лєбєдєва С., Овсяннікова Я., Похілько Д. Теоретико-методологічні засади використання арт-терапії для психологічної реабілітації учасників бойових дій. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/16239.

Мішкулинець О.О. Використання арт-терапевтичних методик в умовах інклюзивного освітнього середовища. Психологія: теорія і практика. 2018. 2(2):76–87.

Про введення в дію плану оборони України та Зведеного плану територіальної оборони України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0033525-22#n2.

Психолого-педагогічна допомога особистості засобами арт-терапії : монографія / За заг. ред. Т.А. Ткачук, Н.О. Бочаріної. Переяслав (Київ. обл.) : Домбровська Я.М., 2020. 365 с.

Сусла А.М. Пісочна терапія в роботі з дітьми з вадами психофізичного розвитку. Дитина з особливими потребами. 2016. № 6. С. 6–8.

Тарарина Е. Практикум з арт-терапії: шкатулка майстра : методичний посібник. Київ : АСТАМИР-В, 2019. 224 с. ISBN 978-617-7083-16-9.

Терлецька Л.Г. Психологія здоров’я: арт-терапевтичні технології : навчальний посібник. Київ : Видавничий дім «Слово», 2016. 128 с.

Цимбала О. Адаптація першокурсників до умов навчання у ВНЗ засобами арт-терапії. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/art-therapy_Adaptaziya-pershokursn-118-121.pdf.

Чорноус Н.О. Роль і місце арт-терапії у формуванні комунікативних навичок дітей з особливими потребами. Психологія: реальність і перспективи. 2018. 11:177–183.

Published

2024-04-29

How to Cite

Kotchoubei А. В., Sokal В. А., & Yakubovska С. С. (2024). SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF HIGHER EDUCATION ACQUISITIONS IN THE CONDITIONS OF WAR BY MEANS OF ART THERAPY. Rehabilitation and Recreation, 18(1), 104–117. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.11

Issue

Section

HUMAN HEALTH, FITNESS AND RECREATION, PHYSICAL EDUCATION OF VARIOUS GROUPS