INNOVATIONS OF DIFFERENTIATED DEVELOPMENT OF PHYSICAL ABILITIES IN SCHOOLCHILDREN

Authors

  • T. S. Mytskan Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • V. M. Ivanochko Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2021.9.9

Keywords:

schoolchildren, physical training, strength abilities, differentiated approach, innovations

Abstract

The aim is to reveal modern methods of differentiated development of physical abilities, to identify features of changes in physical fitness of young people aged 15–17 during the school year and on this basis to develop a program for the development of strength abilities of high school students. Methods. The following methods were used in the research: theoretical analysis and generalization of data of best pedagogical practice; pedagogical experiment; pedagogical testing and pedagogical observation; methods of mathematical statistics. Results. It was found that changes in the physical fitness of young men were characterized by statistically significant relationships. Thus, there is a weak positive relationship between the improvement of the maximum frequency of movements, power and coordination in ballistic movements when throwing at a distance from the growth of the absolute muscular strength of students. Also, the interpretation of pairwise correlation coefficients shows that with the improvement of lumbar mobility increases the manifestation of speed abilities, coordination in cyclic locomotions, but decreases coordination in ballistic movements with the installation of long-range throwing with the leading hand. Conclusion. Based on the results of the ascertaining experiment, a program of strength training for 15-year-old boys was developed, aimed at improving their physical fitness. The developed program provides scientifically substantiated content and distribution during the school year of means, methods and parameters of physical activity for the following forms of classes: physical education lessons, moving breaks, morning hygienic gymnastics and independent strength training.

References

Дутчак М.В. Комплексне тестування «Крок до здоров’я» – шлях до гуманізації фізичного виховання школярів. Фізичне виховання в школі. 2005. № 6. С. 15–17.

Арламовський Р. Сучасні підходи до фізичного виховання школярів з різним рівнем фізичного стану. Вісник Прикарпатського університету. Серія «Фізична культура». 2011. Вип. 13. С. 34–45.

Бар-Ор О. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения. Киев, 2009. 528 с.

Боднар І.Р. Диференційоване фізичне виховання : навчальний посібник. Львів : ЛДУФК, 2017. 200 с.

Бондарчук Н.Я. Характеристика спектра критеріїв диференціації у фізичному вихованні різних категорій населення. Спортивний вісник Придніпров’я. 2012. № 1. С. 53–59.

Бондарчук Н.Я., Чернов В.Д. Теоретичні засади використання диференційованого підходу у фізичному вихованні населення різних вікових категорій та його оздоровче значення. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 2 (41). С. 34–36.

Борисова Ю.Ю. Диференційований підхід у фізичному вихованні школярів на основі використання комп’ютерних технологій : автореферат ... канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Дніпропетровська академія фізичної культури і спорту. Дніпропетровськ, 2009. 20 с.

Глазирін І.Д. Диференційована фізична підготовка юнаків у системі урочних та самостійних занять. Фізичне виховання в школі. Київ. 1999. № 2. С. 28–33.

Глазирін І.Д. Основи диференційованого фізичного виховання. Черкаси : «Відлуння-Плюс», 2003. 352 с.

Глазирін І.Д. Біологічні основи диференційованого фізичного виховання. Черкаси : Вертикаль, 2020. 292 с.

Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року.

Закон України «Про повну загальну середню освіту. Відомості Верховної Ради. 2020, № 31. С. 226.

Кашуба В., Андрєєва О., Сергієчко К., Гончарова Н. Проєктування системи моніторингу фізичного стану школярів на основі використання інформаційних технологій. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2006. № 3. С. 61–67.

Круцевич Т.Ю., Воробьев М.И. Контроль в физическом воспитании детей, подростков и юношей. Киев, 2005. 195 с.

Лизогуб В.С., Пустовалов Г.В., Згайнятко В.О. Обґрунтування комплексної оцінки фізичної підготовленості учнів з урахуванням особливостей фізичного розвитку та властивостей нейродинамічних функцій. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2010. № 1. С. 134–137.

Мицкан Б.М., Федонюк Я.І. Функціональна анатомія. Видавництво : Книга «Богдан», 2008. 552 с.

Сергієнко К.М., Сторожик А.І. Використання мультимедійних технологій у процесі фізичного виховання молодших школярів. Педагогіка, психологія і медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2009. № 11. С. 101–103.

Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів. Київ : Олімпійська література, 2001. 439 с.

Сітовський А.М. Диференційований підхід у фізичному вихованні підлітків з різними темпами біологічного розвитку (на прикладі школярів 7-х класів) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. вих. і спорту : спец. 24.00.02. Львівський держ. ун-т фізичної культури, 2008. 20 с.

Скавронський О.П., Гоншовський В.М. Диференціація фізичної підготовки учнів військового ліцею на основі соматотипів. Вісник Прикарпатського університету. Серія «Фізична культура». 2012. Вип. 16. С. 66–74.

Gеrska K. The interrelationships between the level of different strength abilities and energetic and somatic predisposition. Sport Kinetic’97: Theories of Human Motor Performance and thеir Reflection in Practice / Ed. P. Blaser. Hamburg : Czwalina, 1998. Vol. 2. P. 157–160.

Published

2021-12-29

How to Cite

Mytskan Т. С., & Ivanochko В. М. (2021). INNOVATIONS OF DIFFERENTIATED DEVELOPMENT OF PHYSICAL ABILITIES IN SCHOOLCHILDREN. Rehabilitation and Recreation, (9), 68–80. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2021.9.9