ANALYSIS OF PHYSICAL THERAPY PROGRAMS FOR CHILDREN WITH FLAT-VALGUS DEFORMITY OF THE FEET
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.10Keywords:
physical therapy programs, exercise therapy, specialized preschool institution, flat-valgus deformity of feet.Abstract
The problem of forming, strengthening and preserving the health of preschool children, treatment and physical therapy of already existing deviations from physiological and normal development remains a priority in modern society. In recent years, there has been a significant spread of ORA diseases in Ukraine, in particular, active attention is being paid to the health status of the feet in preschool children. The most widespread pathologies of the feet are flat feet, as well as flat-valgus deformity of the feet, varus deformity of the feet is less common. In our country, specialized children’s preschool institutions are developing, which deal not only with education and upbringing of children, but also pay considerable attention within the limits of the children’s preschool institution to the correction of violations that are present in children. Such institutions include institutions with rather narrow specializations, in particular, institutions for children with impaired speech development, hearing impairment, visual impairment, impaired development of the musculoskeletal system, etc. An important component of their activity is physical therapy (PT), the effectiveness of which depends, in particular, on which programs are used. The purpose of the study: to consider the author’s physical therapy programs for children with flatvalgus deformity of the feet and to analyze the possibility of using these programs within specialized preschool institutions. Materials and methods: analysis and generalization of data from the scientific and educational and methodological literature regarding existing FT programs for children with flat-valgus deformity of the feet. Research results: In this article, we consider physical therapy programs for children with flat-valgus deformity of the feet and the possibility of their use in specialized children’s preschool institutions (DDZ) for children with musculoskeletal disorders, provision of children’s preschool institutions with specialized equipment, as well as specialists , who work with children with ORA pathologies. Conclusions: In this article, we analyzed the author’s physical therapy programs for children with flat-valgus deformity of the feet, the peculiarities of their implementation, the availability of equipment for conducting classes, as well as the presence of FT specialists in the staff of DDZ employees.
References
Корж Ю . М., Звіряка О. М. Практикум з теорії та методики лікувальної фізичної культури : навч. посібник «Фізична реабілітація» спец. для студ. Суми, 2007.
Люльков Р. А., Люлькова Ю. С., Корж Ю. М., Звіряка О. М. Програма фізичної реабілітації дітей дошкільного віку з порушенням постави та вальгусною деформацією. Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту різних груп населення : матеріали 15 Міжнар. наук.-практ. конф. молодих учених. Суми, 2015. Том ІІ, с.90-93.
Мятига О. М. Фізична реабілітація при порушеннях постави, сколіозі та плоскостопості : методичні рекомендації. Харків, 1998. 36 с. 4. Менська М.С., Беспалова О.О. Фізична реабілітація дітей з вальгусною деформацією нижніх кінцівок. Суми, 2016. С. 67.
Марченко В., Дорошенко В. Ортопедичні ігри та нестандартне обладнання в програмі корекції функціональної недостатності стоп у дітей 5–6 років в умовах спеціалізованого дитячого будинку. Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання і спорт. Запоріжжя, 2019. С. 76–83.
Знатнова Є. В., Барков В. А. Методика формування склепіння стопи у дітей старшого дошкільного віку в домашніх умовах. 2014. № 4. С. 42–47.
Новосьолова Р. А., Якуніна Г. В. Ігри та вправи для профілактики та зміцнення опорно-рухового апарату дошкільників. Інструктор з фізичної культури дошкільного навчального закладу, 2009 (3), С. 41–47.
Авраменко Н., Беспалова О. О. Перевірка ефективності програми фізичної реабілітації дітей з плосковальгусною деформацією стоп. Здоров’я людини в сучасному культурно-освітньому просторі. Суми, 2018. С. 80–83.
Вихляєв Ю.М. Корекція функціонального стану студентів технічними засобами : монографія. Видавництво «Політехніка», 2006. С. 128–130. 10. Кашуба В. А. Біомеханіка постави. К. : «Олімпійська література», 2003. С. 371–403.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.