ОСОБЛИВОСТІ КОМУНІКАЦІЇ ФІЗИЧНОГО ТЕРАПЕВТА З ПАЦІЄНТАМИ ПРИ НАДАННІ РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.12.8Ключові слова:
реабілітація, реабілітаційні послуги, комунікація, комунікативна компетентність, пацієнтАнотація
Метою дослідження є визначення ключових особливостей комунікації з пацієнтами при наданні реабілітаційних послуг. Матеріали і методи дослідження: теоретичне узагальнення; аналіз; синтез та ін. Результати: розкрито особливості комунікації фізичного терапевта з пацієнтами при наданні реабілітаційних послуг. Зазначено, що у процесі взаємодії з пацієнтом фізичний терапевт може використовувати як вербальну, так і невербальну комунікацію. При цьому, домінуючою є вербальна комунікація. Розглянуто ряд умов, яких варто дотримуватись при вербальному спілкуванні з пацієнтом. З’ясовано, що невербальна комунікація здійснюється за допомогою міміки, жестів, поз тощо. У деяких випадках вона може бути більш ефективною, ніж вербальна. Зазначено, що кваліфікований фахівець з фізичної реабілітації (терапії) повинен знати коли і як доцільно використати різні форми невербальної комунікації. Виокремлено основні бар’єри, що можуть перешкоджати вербальному чи невербальному спілкуванню між терапевтом і пацієнтом, зокрема: надмірний шум у зоні надання реабілітаційних послуг; велика відстань між терапевтом і пацієнтом; мова, яку вживає терапевт; час, відведений на комунікацію та ін. Підкреслено, що для фахівця в галузі фізичної реабілітації (терапії) вагоме значення має комунікативна компетентність, оскільки під час виконання своїх професійних обов’язків йому доводиться безпосередньо комунікувати з різними людьми, використовуючи вербальні та невербальні засоби комунікації, уміти встановлювати контакт, вести бесіду з пацієнтом, слухати його тощо. Виокремлено комунікативні уміння та навички, які необхідні у практичній діяльності фізичного терапевта, а саме: розуміння та врахування індивідуально-психологічних особливостей пацієнта; уміння вести бесіду; уміння долати комунікативні бар’єри; уміння вислухати пацієнта і дати йому пораду; здатність проявляти співчуття (емпатію) та ін. Зроблено висновок, що фізичний терапевт повинен постійно вдосконалювати свою професійну та комунікативну майстерність, оскільки від цього великою мірою залежить ефективність реабілітації.
Посилання
Андрійчук О. Підготовка фізичних терапевтів до практичної діяльності. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2019. Вип. 4. С. 10-14. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-14.10-14.
Бісмак О. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації. Освітологічний дискурс. 2017. № 3-4 (18-19). С. 338-351. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.3851.
Вовканич А. С. Вербальне і невербальне спілкування, вислуховування. Перешкоди спілкуванню. Львів, 2017. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/6250/1.
Волошко Л. Б. Предметно-змістовні компоненти професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної терапії. Системний підхід у професійній підготовці фахівців галузевих напрямів (20 квітня 2017 року): Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція з проблем вищої освіти і науки (дистанційна форма). 2017. Вип. 2. С. 20-23.
Волошко Л. Особливості суб’єктсуб’єктної взаємодії в професійній діяльності фахівців з фізичної та соціальної реабілітації. Молодь і ринок. 2017. № 3. С. 41-44.
Гук С. В. Професійні функції фахівця з фізичної реабілітації. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 14. С. 66-70.
Демянчук М. Комунікативна підготовка майбутніх бакалаврів фізичної реабілітації в медичній академії – виклик часу. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 49. Т. 1. С. 192-197. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/49-1-30.
Лазаренко Т. В. Умови ефективності міжособистісної комунікації. Zbiór raportów naukowych. «Pedagogika. Najnowsze badania naukowe. Teoria, praktyka» (30.03.2015-31.03.2015). Warszawa: Wydawca: Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 2015. С. 31-40.
Примачок Л. Л. Порівняльне дослідження стану сформованості професійної компетентності у фахівців з фізичної реабілітації з різним стажем роботи. Актуальні проблеми психології. 2019. Том І. Вип. 54. С. 43-54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.