ФІТНЕС-ПОСЛУГИ ЯК ЕЛЕМЕНТ СИСТЕМИ ЗДОРОВ’ЯОРІЄНТОВАНОГО УПРАВЛІННЯ: ОГЛЯД ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.4.8Ключові слова:
фітнес-послуги, здоров’я, здоров’яорієнтоване управління, фітнес-центри, умови війниАнотація
Метою цієї роботи є дослідження місця та ролі фітнес-послуг у системі здоров’яорієнтованого управління та проведення оглядового аналізу тенденцій розвитку цих послуг з урахуванням впливу воєнної ситуації в Україні. Матеріали та методи. Теоретичною основою дослідження є фундаментальні положення науки про спортивний менеджмент і маркетинг, положення про здоров’язбереження та загальної економічної теорії. Інформаційною основою дослідження стали офіційні джерела провідних українських інформаційних ресурсів. Методологічну основу дослідження становить комплекс таких методів і прийомів, як: індукція та дедукція; монографічний; інституційний аналіз, аналіз інтернет-ресурсів, порівняльний аналіз, узагальнення та абстрагування; комплексний і системний підходи. Результати. Фітнес-послуги посідають особливе місце у системі здоров’яорієнтованого управління організації. Вони створюють можливості для збереження здоров’я співробітників за межами організації та водночас належать до одного із заходів здоров’яорієнтованого управління всередині організації, що в майбутньому формує її здоров’язбережувальне середовище. У сучасних умовах ринку фітнес-послуг України притаманні: високий рівень конкуренції; розширення попиту на фітнес-послуги та прагнення до більш гнучких форм тренувань; розширення спектра послуг фітнес-клубів. Реалії війни змінюють вимоги до фітнес-тренерів: незабаром нам знадобляться тренери, здатні покращувати фізичний та психічний стан своїх клієнтів (реабілітувати військовослужбовців, відновлювати рухливість тіл цивільних, проводити свідомі тренування для здоров’я; приділяти більше уваги емоційному стану клієнтів, регулювати навантаження до рівня втоми, стежити за власним настроєм, допомагати відволіктися від негативних думок завдяки новим вправам). Водночас реалії війни стимулюватимуть фітнес-центри змінювати підходи і розробляти спеціальні пільгові пакети для осіб, котрі постраждали від війни. Висновки. Проведене дослідження продемонструвало важливість такого елементу, як «фітнес-послуги», у системі здоров’яорієнтованого управління. Фітнес-послуги займають вагому частку у структурі ринку спортивно-оздоровчих послуг країни. У сучасних умовах фітнес-індустрія України переживає новий, неоднозначний виток розвитку: з одного боку, війна та її соціально-економічні наслідки спричиняють негативний вплив, а з іншого – сприяють розвитку нових форм та методів проведення занять.
Посилання
1. Батюк А.М., Ляшко О.Г. Проблеми визначення пріоритетів у галузі фізкультурно-оздоровчої роботи. Інтернаука. Фізична культура і спорт. 2007. URL: https://www.rusnauka.com/7._DN_2007/Sport/20463.doc.htm.
2. Богоявленський О.В., Попова І.В. Маркетингові стратегії у розвитку фітнес-індустрії. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 32. С. 89–95.
3. Дембіцька О.О., Гайдай С.І., Чайченко Н.Л., Хапсаліс Г.Л. Перспективи розвитку фітнес-індустрії в Україні. Rehabilitation and Recreation. 2023. № 15. С. 160–166. doi: 10.32782/2522-1795.2023.15.21.
4. Державна служба статистики України : вебсайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.
5. Дослідження ринку фітнес-послуг в Україні 2021 : вебсайт. URL: https://fitnessconnect.com.ua.
6. Завидівська О.І. Професійна підготовка майбутніх менеджерів: теоретико-методичний аспект формування готовності до створення здоров’яорієнтованого середовища організації : монографія. Чернігів–Львів : Простір-М, 2020. 642 с.
7. Загорна Т.О., Стасюк О.М. Концепція холістичного маркетингу: джерела проблематики та елементи. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 2. С. 32–38.
8. Зирін Б.О. Поняття й основні елементи фізкультурно-оздоровчої діяльності. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. Вип. 3(1). С. 228–232. doi: 10.32844/2618-1258.2019.3-1.39.
9. Іщенко А.А., Міщенко І.А. Проектний менеджмент в організації діяльності підприємств, що надають спортивно-оздоровчі послуги населенню. Моделі управління в ринковій економіці. 2002. Cпец. вип. С. 334–340.
10. Потапюк І. Стратегічне маркетингове управління підприємствами фізкультурно-спортивних послуг : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04. Львів, 2013. 19 с.
11. Романенко С. Аналіз ринку спортивно-оздоровчої діяльності на мезорівні. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. Вип. 2(2). С. 93–97. doi: 10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-16.
12. Талан І.О., Колумбет О.М. Критерії та компоненти змісту фізкультурно-спортивних послуг. Освітньо-інноваційна інтерактивна платформа «Підприємницькі ініціативи» : матеріали IV Всеукр. наук. Інтернет-конф., м. Київ, 5 груд. 2019 р.; Київ : КНУТД, 2019. С. 402–409.
13. Фітнес-кліб «SportLife» : вебсайт. URL: https://sportlife.ua/uk.
14. Фітнес-клуб «Apolo Next» : вебсайт. URL: https://apollo.online.
15. Фітнес-клуб «AtletiKo» : вебсайт. URL: https://atletiko.club.
16. Фітнес-клуб «FitKurves» : вебсайт. URL: https://fitcurves.org.
17. Фітнес-клуб «Total Fitness» : вебсайт. URL: https://totalfitness.com.ua.
18. Цибалюк С.М. Стан та перспективи розвитку спортивно-оздоровчої сфери в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 3(4). С. 31–36. doi: 10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-5.
19. Цимбалюк І.О., Антонюк Д.А., Цимбалюк С.М., Бортнік С.М. Маркетингове дослідження ринку спортивно-оздоровчих послуг в Україні та її регіонах. Наукові праці ДонНТУ. Серія: «Економічна». 2022. № 1(25). С. 48–60. doi: 10.31474/1680-0044-2022-1(25)-48-60.
20. Цимбалюк І., Павліха Н., Цимбалюк С. Сталий розвиток спортивно-оздоровчої сфери регіону заради миру та безпеки : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 251 с.
21. Черданцева І.Г., Ібрагімова Л.С., Ібрагімов Е.Ю. Теоретичні аспекти реалізації маркетингової концепції на ринку спортивно-оздоровчих послуг. Збірник наукових праць ЧДТУ. Серія «Економічні науки». 2018. № 49. С.59–67.
22. Як повномасштабне всторгнення вплинуло на фітнес-індустрію у 2022–2023 роках : вебсайт. URL: https://fitnessacademy.com.ua/articles/iakpovnomasshtabne-vtorhnennia-vplynulo-nafitnes-industriiu-u-2022-2023-rokakh.
23. Afthinos Y., Theodorakis N.D., Nassis P. Customers’ expectations of services in Greek fitness centres. Gender, age, type of sport center, and motivation differences. Managing Service Quality. 2005. № 15(3). P. 245–258.
24. Zavydivska N., Zavydivska O. Health management as component of modern higher education system. Knowledge – Economy – Society. Managing organizations: concepts and their applications. Cracow, 2014. P. 239–246.
25. Zavydivska O., Zavydivska N., Kovalchuk V., Khanikiants O. Features of professional training of hr-managers: the ability to create a health-oriented environment in the organization. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2018. 18 Supplement Issue (2), Art 160, P. 1072–1078. doi: 10.7752/jpes.2018.s2160.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.