РОЗВИТОК РУХОВИХ ЯКОСТЕЙ ЮНАКІВ ПІД ЧАС ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ПАРАМЕТРІВ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. І. Банах Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-0903-5002

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.4.10

Ключові слова:

рухові якості, фізичне виховання, вища освіта, юнаки, соматотипи

Анотація

Цим дослідженням зроблено спробу визначити ефективність параметрів фізичної активності, використаних юнаками-першокурсниками з різними соматотипами, у поліпшенні компонентів фізичної підготовленості. У дослідженні взяли участь 75 юнаків 17,9±0,4 року, які з початком дослідження розпочали навчання у закладі вищої освіти та належали до різних соматотипів. Методом випадкової вибірки для кожного соматотипу сформували експериментальну і контрольну групи. У них використовували однакові експериментальний та традиційний чинники забезпечення фізичної активності юнаків. Розбіжності полягали в тому, що перший зазначений чинник передбачав фізичні навантаження, які визначали з урахуванням поточного стану розвитку рухових якостей юнаків із кожним соматотипом та розроблених нами середніх для цього типу нормативів оцінки. Основу змісту занять тут становили інтереси і побажання юнаків, викладач здійснював лише загальну організацію, коригування деяких засобів, методів, оптимізацію параметрів виходячи з поточних можливостей юнаків. У контрольних групах змістом були загальноприйняті параметри навантажень, які притаманні за розвитку певної рухові якості, а підставою для визначення таких якостей був рівень вияву, що найбільше відрізнявся від необхідного згідно з рекомендованими дослідниками середньовіковими нормативами оцінки. Соматотип діагностували за модифікованою методикою Штефко – Островського. Одержували необхідні дані на початку і наприкінці експерименту за допомогою найбільш поширених у практиці вітчизняних й іноземних дослідників тестів на вияв різних рухових якостей. Протягом навчального семестру в експериментальних групах юнаків з А-типом і Д-типом поліпшилися по 4 рухові якості, у юнаків із Т- і М-типом – по 2, тоді як у контрольних групах – по 1 і тільки в А- та М-типі. Під час порівняння результатів експериментальної і контрольної груп певного соматотипу наприкінці більш високі результати виявили в перших. У А-типі таких було 2 показника, у Т- і М-типах – по 3, Д-типі – 1; у інших показниках значення не відрізнялися. Незалежно від соматотипу експериментальний чинник сприяє кращому розвитку рухових якостей юнаків, аніж традиційні організація і зміст університетського фізичного виховання, що не передбачають використання елементів персоналізованого підходу, реалізованих у експериментальних групах.

Посилання

1. Aндрієвський І.І. Оцінка провідних типологічних характеристик темпераменту, вираженості та особливостей акцентуйованих рис особистості та психодинамічних особливостей особистості у практично здорових жінок без і з урахуванням соматотипу. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2021. № 25(3). С. 398–403. doi: https://doi.org/10.31393/reports-vnmedical-2021-25(3)-08.

2. Банах В. Індивідуальний підхід до фізичного виховання студентської молоді. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини. 2019. Вип. 15. С. 11–15. doi: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-15.11-15.

3. Бєлих С.І. Теоретико-методичні засади особистісно орієнтованого фізичного виховання студентів : монографія. Донецьк : ДонНУ, 2014. 389 с.

4. Бишевець Н.Г., Лазакович Ю.І. Аналіз рухової активності здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий часопис НПУ ім.

М.П. Драгоманова. 2023. Вип. 5(164). С. 29–32. doi: https://doi.org/10.31392/ NPU-nc.series15.2023.5(164).06.

5. Єдинак Г., Банах В. Підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до індивідуалізації і персоналізації параметрів освітнього процесу на основі використання умовних генетичних маркерів. Формування та розвиток здоров`язбережувального середовища в закладах освіти різного рівня : колективна монографія / за заг. ред. І. Стасюка. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський нац. у-тет імені Івана Огієнка, 2024. С. 155–224. URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/ handle/123456789/7700

6. Єдинак Г., Галаманжук Л., Мисів В., Зубаль М., Клюс О. Соматотипи та фізичний стан дітей і молоді : монографія. Кам’янець-Подільський : Друкарня «Рута», 2021. 408 с.

7. Іванюта Н.В., Корюкаєв М.М., Соболенко А.І. Фізична активність як спосіб підвищення академічної успішності студентів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2024. Вип. 7(180). С. 87–90. doi: https://doi.org/10.31392/ UDU-nc.series15.2024.8(181).16.

8. Інноваційні технології фізичного виховання і спорту : навчальний посібник / уклад. О.В. Юденко. Київ : Нац. ун-т оборони України, 2024. 360 с.

9. Мицкан Т., Єдинак Г., Потапчук С. Акмеологічна компетентність бакалаврів фізичної культури. Вісник Кам`янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров`я людини. 2022. Вип. 25. С. 78–88. doi: 10.32626/2309-8082.2022-25.78-88.

10. Asci, F.H., Kin, A., Kosar, S.N. Somatotype as a predictor of psychological characteristics of female university students. Journal of Human Movement Studies, 2001. URL: https://hdl.handle.net/11511/66809

11. Banah, V., Iedynak, G. Status and some prospects of the organization of physical education in higher education institutions. Pedagogy and Psychology of Sport, 2021, 7(2), 114–121. doi http://dx.doi.org/10.12775/PPS.2021.07.02.009 https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PPS/article/view/PPS.2021.07.02.009 https://zenodo.org/record/5057492

12. Banakh,V., Iedynak, G., Sovtisik, D., Galamanzhuk, L., Bodnar, A., Blavt, O., Balatska, L., and Alieksieiev, O. Physiological characteristics of young people in the absence of mandatory physical activity required at the university. Physical Education Theory and Methodology, 2023, Vol. 23, Num. 2. 253–262. doi: 10.17309/tmfv.2023.2.14

13. Campa, F., & Greco, G. Growth, Somatic Maturation, and Their Impact on Physical Health and Sports Performance: An Editorial. Int J Environ Res Public Health, 2022, 24, 19(3), 1266. https://doi.org/10.3390/ijerph19031266

14. Chacón, R.G., Núñez-Sánchez, J.M., Ruiz, P.G. Effects of Physical Activity and COVID-19 on Healthy Student Strengths in the University System: Implications for Post-Pandemic Management. European Journal of Investigation in Health Psychology and Education. 2024, 14(1), 243–255. doi: 10.3390/ejihpe14010016

15. Cinarli, F.S., Kafkas, M.E. The effect of somatotype characters on selected physical performance parameters. J. Phys. Educ. Stud, 2019, 23, 279–287.

16. Coulter, T.J., Mallett, C.J., Singer, J.A. & Gucciardi, D.F. Personality in sport and exercise psychology: integrating a whole person perspective. International J of Sport and Exercise Psychology, 2016, 14(1), 23–41. doi.org/10.1080/ 1612197X.2015.1016085

17. D’Anna, C., Forte, P., Pugliese, E. Trends in Physical Activity and Motor Development in Young People – Decline or Improvement ? Children. 2024, 11(3), 298. https://doi.org/10.3390/children11030298

18. Dinparastisaleh, R., Khan, S.A., & Santhanam, P. Body Composition Assessment. In: Ahima, R.S. (eds) Metabolic Syndrome. Springer, Cham, 2023. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40116-9_33

19. Eubank, J.M., Oberlin, D.J., Orazem, J. et al. The impact of COVID-19 on college student leisure time physical activity, sedentary behavior, and stress at a Hispanic-serving Institution in New York City. Discov Psychol. 2024, 4(88). https://doi.org/10.1007/s44202-024-00200-y

20. Eurofit Fitness Testing Battery. URL:https://www.topendsports.com/testing/eurofit.htm

21. Fitness testing. URL: https://www.teachpe.com/training-fitness/fitness-testing

22. Frąckiewicz, M. Personalized Learning for Sports and Physical Education, 2023. URL: https://ts2.com.pl/en/personalized-learning-forsports-and-physical-education/

23. Furman, Y.M., Miroshnichenko, V.M., Boguslavska, V.Yu., Gavrilova, N.V., Brezdeniuk, O.Yu., Salnykova, S.V., Holovkina, V.V., Vypasniak, I., Lutskyi V. Modeling of functional preparedness of women 25–35 years of different somatotypes. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 2022, 26 (2), 118–125. https://doi.org/10.15561/26649837.2022.0206

24. Iedynak, G., Galamandjuk, L., Kyselytsia, O., Nakonechnyi, I., Hakman, A., Chopik, О. Special aspects of changes in physical readiness indicators of young men with different somatotypes between 15 and 17 years of age. J of Physical Education and Sport, 2017, 17(4), 2690–2696. doi:10.7752/jpes.2017.04311

25. Khawaja, S., Anjos, E., and Qureshi, F. The Impact of the Pandemic (COVID-19) on Higher Education Students: Challenges, Adaptations, and Future Perspectives. Creative Education. 2023, 14, 2207–2227. doi: 10.4236/ce.2023. 1411140.

26. Khomenko, I.M., & Shevchuk, T.V. The formation of morpho-functional readiness and peculiarities of student adaptation processes at the graduate stage of education in institution of higher education. Reports of Vinnytsia National Medical University. 2023, 27(3), 474–482. https://doi.org/10.31393/reportsvnmedical-2023-27(3)-20

27. Martynova, N., Khotiienko, S., Prysiazhna, M. Strength training as a means of increasing motor activity of female students of higher education institutions during distance learning. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2023, № 1(355), 130–135. URL: http://hdl.handle.net/123456789/9772

28. Miroshnichenko, V.M., Furman, Y.M., Bohuslavska, V.Yu., Brezdeniuk, O.Yu., Salnykova, S.V., Shvets, O.P., Boiko, M.O. Functional preparedness of women of the first period of mature age of different somatotypes. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 2021, 25(5), 296–304. https://doi.org/10.15561/26649837.2021.0504

29. Motevalli, M., Drenowatz, C., Wirnitzer, K.C. D., Tanous, R., Wirnitzer, G., Kirschner, W., Ruedl, G. Changes in physical activity during the COVID-19 lockdown based on the sociodemographic profile of 5569 students and academic staff of Austrian universities. Public Health. 2023, 219, 102-109. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2023.04.003

30. Mukan, N., Gorokhivska, T., Banakh, V., Iyevlyev, О. Testing of students’ static balance development in physical education: ICT application. J of Physical Education and Sport, 2021, Vol 21 (Suppl. issue 5), 3068-3074, doi:10.7752/jpes.2021.s5408

31. Personalized System. Instruction in Physical Education. URL: https://plt4m.com/blog/personalized-system-of-instruction/

32. Schmidt, R.A., & Lee, T. Motor learning and performance: from principles to application. Champaing, IL: Human Kinetics, 2018.

33. Silventoinen, K., Maia, J., Jelenkovic, A., Pereira, S., Gouveia, É., Antunes, A., Thomis, M., Lefevre, J., Kaprio, J., & Freitas, D. Genetics of somatotype and physical fitness in children and adolescents. Am J Hum Biol, 2021, 33(3), e23470. https://doi.org/ 10.1002/ajhb.23470

34. Terrell, S. What You Need to Know About Your Somatotype to Master Your Body. January 31, 2019. URL: https://blog.mindvalley.com/somatotype/

35. Thomas, J.R., Nelson, J.K., & Silverman, S.J. Research methods in physical activity. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2015.

36. UNESCO Fit for Life. UNESCO 2022. URL: https://www.unesco. org/en/sport-andanti-doping/fit4life (accessed on 3 December 2023).

37. Weir, J.P., Vincent, W.J. Statistics in Kinesiology. Champaign: Human kinetics, 2020.

38. Wilmore, J.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. Physiology of sports and exercise. 5th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2022.

39. Yelizarova, O., Stankevych, T., Parats, A., Polka, N., Lynchak, O., Diuba, N., Hozak, S. The effect of two COVID-19 lockdowns on physical activity of school-age children. Sports Med. Health Sci. 2022, 4, 119–126. https://doi.org/10.1016/ j.smhs.2022.01.002

40. Young, A. (2019). Personalized System of Instruction in Physical Education. International J of Arts and Humanities. 2019, 5(1), 13–15.

41. Zavydivska, N., Zavydivska, O., & Khanikiants, O. (2019). Features of free time pedagogy in the conditions of health preserving study of students. Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University. Physicaleducation, sports and human health, 13, 15–22. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-13 .15-22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Банах, В. І. (2024). РОЗВИТОК РУХОВИХ ЯКОСТЕЙ ЮНАКІВ ПІД ЧАС ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ПАРАМЕТРІВ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Rehabilitation and Recreation, 18(4), 93–106. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.4.10

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ, ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ

Схожі статті

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.