STATE OF FORMATION OF HEALTH-PRESERVING COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL THERAPISTS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL DISCIPLINES STUDYING

Authors

  • O.Yu. Chepurka

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.13.9

Keywords:

health-preserving competence, axiological criterion, cognitive criterion, technological criterion, personal criterion, diagnostics.

Abstract

The tools and results of a comprehensive pedagogical study of the state of health-preserving competence formation of future physical therapists in the process of studying professional disciplines are described. The main objectives of the study are to analyze the level of health-preserving competence of future bachelors in physical therapy and to characterize the manifestation of certain components of health-preserving competence in the study of professional disciplines. The level of formation of health-preserving compe-tence was determined through the generalization and integration of diagnostic data of individual criteria for the formation of health-preserving competence (axiological, cognitive, technological, personal). The main trends of the current state of health-preserving competence of future physical therapists in the process of studying professional disciplines are formulated. The current system of teaching professional disciplines allos to formulate the deepest cognitive-semantic component of health-preserving competence. It is reflected in the results of cognitive criterion diagnostics. According to the results of investigation students of the experimental and control groups, they show the highest results at high and medium levels. The most urgent need of young people in the context of the research problem is the formation of activity-procedural component of health-preserving competence, as the results of diagnostics of activity criterion showed the lowest results of students’ assessment of the level of knowledge technology, skills, competence in professional functions implementation. The results of the study of personal and axiological criteria are characterized by relatively equal quantitative data on the division of the students according to the levels of formation of individual components of health-preserving competence. They require the introduction of modern dialogic, discussion, interactive teaching methods aimed at formation of professionally important qualities of future physical therapists and developing their conscious inner motivation for both health as a personal and social value and health-preserving competence as an instrumental value. It is predicted that the levels of health-preserving competence of future physical therapists as generalized diagnostic data of special criteria could increase under condition of strengthening of practical and personal orientation in teaching professional disciplines.

References

Базильчук О. В. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до роботи з відновлення здоров’я спортсменів: автореф. дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2019. 41 с.

Беспалова О. О. Формування готовності майбутніх бакалаврів з фізичної терапії та ерготерапії до застосування фізкультурно- оздоровчих технологій у професійній діяльності: автореф. … канд.пед.наук: 13.00.04. Суми, 2019. 20 с.

Демченко Л. В. Професійна підготовка майбутніх бакалаврів фізичної терапії, ерготерапії до фізичної реабілітації дітей дошкільного віку у процесі виробничої практики: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.04. Суми, 2021. 20 с.

Копочинська Ю. В. Теоретичні і методичні засади формування професійної ідентичності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2021. 571 с.

Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини / за ред. І. Я. Коцана. Луцьк: РВВ Вежа Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011. 430 с.

Крупник З. І. Формування відповідального ставлення до здоров’я у вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації: дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. Умань, 2016. 306 с.

Купрєєева О. І. Методика діагностики ставлення до іншого людей з інвалідністю. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. Київ: Ун-т Україна, 2004. 448 с.

Неурова А. Б., Капінус О. С., Грицевич Т. Л. Діагностика індивідуально-психологічних властивостей особистості: навч.- метод. посіб. Львів: НАСВ, 2016. 181 с.

Pavlyk N. P. The level of formation future social pedagogues’ professional competence. Modern scientific researches. 2018, 6, Part 2, 93–101.

Published

2022-12-23

How to Cite

Chepurka О. Ю. (2022). STATE OF FORMATION OF HEALTH-PRESERVING COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL THERAPISTS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL DISCIPLINES STUDYING. Rehabilitation and Recreation, (13), 73–80. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.13.9

Issue

Section

PHYSICAL THERAPY, OCCUPATIONAL THERAPY