КЛАСТЕРИЗАЦІЯ СПОЖИВАЧІВ ФІТНЕС-ПОСЛУГ КИТАЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.4.9Ключові слова:
рухова активність, здоров’я, кластеризація, сегмент, фітнес-послуги, споживчі переваги, Китай, активний спосіб життяАнотація
Мета дослідження – визначити й описати основні групи споживачів фітнес-послуг на основі їхніх переваг, мотивацій та поведінки для оптимізації маркетингових стратегій, спрямованих на задоволення потреб різних сегментів споживачів. У дослідженні брали участь 257 респондентів (136 чоловіків і 121 жінка) 1-го зрілого віку, середній вік – 29,4 +5,6/-8,4 із різних провінцій Китаю. Використано такі наукові методи: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури та провідного практичного досвіду; соціологічні методи дослідження; методи математичної статистики (дисперсійний, кластерний аналіз). Визначено пріоритетні види оздоровчого фітнесу серед споживачів фітнес-послуг Китаю, їх мотивацію до занять, зовнішні та внутрішні чинники, що лімітують участь у програмах оздоровчих занять. Для більш глибокого розуміння взаємозв’язків між різними компонентами споживчих переваг та ступенем їх задоволення нами було проведено класифікацію респондентів методом ієрархічного кластерного аналізу. Для вибору оптимальної кількості кластерів використовували метод ліктя (графік «кам’янистий осип») та метод силуету. Обидва методи вказали на оптимальну кількість кластерів – 2. До першого кластера увійшли 111 респондентів, до другого – 140. Кількість спостережень (251) менша за загальну кількість анкет (257) через відсів рядків із пропущеними значеннями. Змінні, пов'язані з мотивацією, оцінкою ефективності видів фітнесу та перешкодами для занять фітнесом, мають сильний вплив на кластеризацію, тоді як демографічні чинники та самооцінка рівня рухової активності не мають суттєвих відмінностей між кластерами. Отримані результати свідчать про суттєві відмінності між кластерами за показниками, що характеризують, передусім, ставлення респондентів до занять оздоровчим фітнесом. Це значною мірою зумовлено психологічними особливостями респондентів, їхнім відношенням до занять оздоровчим фітнесом.
Посилання
1. Aнікєєв Д.М., Ши Шицзє. Особливості формування маркетингових стратегій розвитку підприємств на ринку фітнес-послуг Китаю. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 2. С. 37–40. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.2.37-40
2. Ao L, Bansal R, Pruthi N, Khaskheli MB. Impact of Social Media Influencers on Customer Engagement and Purchase Intention: A Meta-Analysis. Sustainability. 2023. № 15(3). P. 2744. https://doi.org/10.3390/su15032744
3. Chen B. Research on the application of marketing strategy of national fitness exercise and dance events in the construction of sports culture based on big data technology. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences. Sciendo, 2024. № 9(1). https://doi.org/10.2478/amns.2023.1.00077
4. Chen, Y. Customer segmentation of fitness and leisure industry based on RFMD model and cluster analysis. E-Commerce Letters. 2021. № 10(2). P. 25–36. https://doi.org/10.12677/ECL.2021.102004
5. Dhiman N., Arora N., Dogra N., Gupta A. (2020). Consumer adoption of smartphone fitness apps: an extended UTAUT2 perspective. Journal of Indian Business Research. 2019. Vol. 12, № 3. P. 363–388. https://doi.org/10.1108/JIBR-05-2018-0158
6. Huang Y, Kim D. How Does Service Quality Improve Consumer Loyalty in Sports Fitness Centers? The Moderating Role of Sport Involvement. Sustainability. 2023; № 15(17). P. 12840. https://doi.org/10.3390/su151712840
7. Li Zhihui (Linda), Yixing (Lisa) Gao. Better Wealth, Better Health: Wellness Hotel Attributes and Consumer Preferences in China. Journal of China Tourism Research. 2019. Vol.
12. № 3. P. 363–388. https://doi.org/10.1080/19388160.2023.2194698
8. Liu Qing, Hao Wan, Hongfang Yu. Application and Influence of Big data Analysis in Marketing Strategy. Frontiers in Business, Economics and Management. 2023. №9. P. 168-171. https://doi.org/10.54097/fbem.v9i3.9580
9. Na Wang, Sazrinee Zainal Abidin, Nazlina Shaari, Noranita Mansor. Influence of Chinese cultural values on consumer decision-making: A PRISMA-based systematic review. International Journal of advanced and applied sciences. 2024. №1. P. 78-86. https://doi.org/10.21833/ijaas.2024.01.009
10. Paschalidou K., Tsitskari E., Alexandris K., Karagiorgos T., Filippou D. Segmenting Fitness Center Customers: Leveraging Perceived Ethicality for Enhanced Loyalty, Trust, and Wordof-Mouth Communication. Sustainability. 2023. №15(22), P. 16131. https://doi.org/10.3390/su152216131
11. R Core Team. R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing. 2023. Vienna, Austria. https://www.R-project.org/
12. Tsitskari E., Tzetzis G., Konsoulas D. Perceived Service Quality and Loyalty of Fitness Centers’ Customers: Segmenting Members Through Their Exercise Motives. Services Marketing Quarterly. 2017. № 38(4). P. 253–268. https://doi.org/10.1080/15332969.2017.1366211
13. Voráček J., Čáslavová E., Šíma J. Segmentation in sport services: A typology of fitness customers. Acta Universitatis Carolinae. Kinanthropologic. 2016. № 51(2). P. 32–47. https://doi.org/10.14712/23366052.2015.30
14. Ward J.H., Jr. Hierarchical grouping to optimize an objective function. Journal of the American Statistical Association. 1963. №58(301). P. 236–244. https://doi.org/10.1080/01621459.1963.10500845
15. Wu C., Chen Y.-C., Umstattd Meyer M.R. 2020. A moderated mediation model of emotional labor and service performance: Examining the role of work–family interface and physically active leisure. Human Performance. 2020. № 33(1). P. 34–51. https://doi.org/10.1080/08959285.2019.1695802
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.