INFLUENCE OF INDEPENDENT CLASSES USING GYMNASTIC EXERCISES ON STUDENTS’ PHYSICAL QUALITIES AND BODY MASS COMPOSITION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.16.14Keywords:
independent studies, Physical Education, students, physical qualities, gymnastic exercises.Abstract
The purpose – to analyze the impact of performing sets of gymnastic exercises during independent classes on the development of flexibility, coordination abilities and body weight composition in students. Material and methods. In the process of research, such methods as analysis of scientific and scientific-methodical literature, pedagogical experiment, statistical analysis, comparison were used. The analysis of the literature proved the relevance of the outlined problem and formed the basis for comparing the results of the experiment. The pedagogical experiment included flexibility testing using the state flexibility test “Bending the body forward from a sitting position”; coordination abilities – with the help of the “Shuttle Run 4×9” test; components of body weight – using the method of bioelectrical analysis of total body resistance (BIA) using a Tanita scale. The material for the study was the results of examinations of 35 first-year students (19 girls and 16 boys). At the beginning of the experiment, the level of development of flexibility, coordination abilities and component composition of body weight (fat and muscle components) was determined. After two months of daily performance of the complex consisting of 11 gymnastic exercises, repeated tests were conducted. The statistical analysis involved several aspects. Statistical analysis was performed using the STATISTICA 10.0 program. During the description of quantitative indicators that have a normal distribution, the obtained data were combined into variational series, in which arithmetic mean values (M) and standard deviations (SD) of the limits of the confidence interval (95 % CI) were calculated. The Student’s t-test was calculated based on the comparison of average values in normally distributed sets of quantitative data. The obtained values were evaluated by comparison with critical values. Paired Student’s t-test was used in the process of comparing averages calculated for related samples. Differences in indicators were considered statistically significant at a significance level of p < 0.05. Nominal data were described with absolute values and percentages. Results. The greatest changes were found in the development of flexibility, the test “Bending of the torso forward from a sitting position” was used, the indicator was 35.19 %. The least influence of self-training is observed on fat and muscle components of body weight. Analyzing the correlations between indicators, reliable connections between dexterity and the fat component were found both before the experiment p = 0.756 and after p = 0.778. Conclusions. Performing gymnastic complexes during independent classes had a significant effect on improving the physical qualities of flexibility and coordination abilities and had a minor effect on the component composition of body weight (fat and muscle components).
References
Вовк I.В., Мадяр-Фазекаш Е.О. Фізична підготовленість студентів аграрних спеціальностей вищих навчальних закладів. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Фізичне виховання та спорт». 2020. № 1. С. 16–21.
Заверзаєв В.В., Кучеренко Г.В. Самостійні заняття з фізичного виховання як засіб зміцнення здоров’я здобувачів вищої освіти. Європейські орієнтири розвитку України в умовах війни та глобальних викликів ХХІ століття: синергія наукових, освітніх та технологічних рішень : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 19 трав. 2023 р.). Одеса, 2023. С. 751–753.
Захарова О.В., Мотузенко Т.Є., Махно В.В. Заняття з фізичного виховання у процесі розв’язання проблеми дефіциту рухової активності студентської молоді. Наукові записки. 2022. С. 133–140.
Мартинова Н.П. Самостійні заняття в системі фізичного виховання студентів закладів вищої освіти. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2019. № 4(327). Ч. І. С. 62–70.
Мохунько О.Д., Гаврилова Н.Є. Вплив самостійних занять фізичними вправами на покращення фізичного стану студентів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 6(137). С. 85–88.
Пуздимір М.І., Чехівська Ю.С., Цимбалюк К.В. Гімнастичні вправи як засіб покращення рівня здоров’я студентської молоді. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 5(136). С. 90–93.
Саламаха О.Є. Розвиток гнучкості у студентів, що займаються у секції таеквондо, за допомогою розробленого комплексу вправ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011. С. 82–86.
Струк Б.І. Визначення рівня фізичної підготовленості студентів технологічних факультетів : матеріали 82 наукової конференції викладачів університету (м. Одеса, 26–29 квітня 2022 р.). Одеса, 2022. С. 412–414.
Шапар К., Ковальчук Н. Вплив самостійних занять фізичною культурою на адаптацію студентів до навчання у ЗВО. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 5(113). С. 189–193.
García-Hermoso Antonio, Alonso- Martínez Alicia M., Ramírez-Vélez Robinson. Association of Physical Education With Improvement of Health-Related Physical Fitness Outcomes and Fundamental Motor Skills Among Youths. 2020. URL: https://jamanetwork.com/ journals/jamapediatrics/article-abstract/2763829 (дата звернення: 18.08.2023).
Tanita. URL: https://ua.tanita-ua.com/ page/info_text_1 (дата звернення: 20.08.2023).
Uraimov S.R., Qodirova Sh.Sh. Analysis of the results of physical training of fergana state university students. Asia pacific journal of marketing & management review. 2022. Vol. 11. Р. 85–96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.