THE INFLUENCE OF RINGO PLAYING TOOLS ON THE DYNAMICS OF THE FIELD OF VISION OF SIXTH GRADERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.19Keywords:
ringo, peripheral vision, field of vision, physical educationAbstract
The article presents the results of research on changes in the field of vision of schoolchildren during the use of ringo game tools. The purpose of the study is to determine the dynamics of the peripheral field of vision of sixth-graders in physical education lessons while learning the game of ringo. Research methods: theoretical analysis of scientific and methodical literature, testing of peripheral vision using Forester’s perimeter, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. 55 students of the 6th grade took part in the study: 27 students (12 ♂, 15 ♀) were the experimental group, 28 (14 ♂ and 14 ♀) were the control group. In the lessons of physical education in the experimental group, learning to play ringo was introduced as a variable component. Before the experiment, it was found that the groups were homogeneous, there were no statistically significant differences in visual field indicators between schoolchildren of the control and experimental groups (P>0.05) At the end of the pedagogical experiment after learning to play ringo, the experimental group of sixthgrade children improved their peripheral vision. The obtained indicators of the peripheral field of vision, color and silhouette sensitivity of the eye prove the effectiveness of using the ringo game in physical culture lessons with sixth-grade students. As a result of the study, it was established that the introduction of the ringo game into the educational process, as a variable module in physical education lessons, has a positive effect on the development of indicators of the peripheral field of vision of sixth graders. Comparing the results of the field of vision of the students of the experimental group obtained at the beginning and at the end of the study, an improvement in the silhouette sensitivity of the right eye at the perimeter arc angles of 0° (p<0.001) and 225° (p<0.05), and the color sensitivity of the right eye was found at angles of 0° (p<0.001) and 225° (p<0.001), as well as silhouette sensitivity of the left eye at an angle of 270° (p<0.05). A comparison of the results of visual field indicators in CG students at the beginning and at the end of the experiment did not reveal any positive changes (p>0.05). At the end of the experiment, EG schoolchildren outperformed their peers from CG in terms of silhouette and color sensitivity of the right eye at perimeter arc angles of 0°, 45°, 225° (p<0.001). In terms of silhouette and color sensitivity of the left eye, the advantage of EG schoolchildren was observed at the angles of the perimeter arc of 0° and 135° (p<0.001) and for the silhouette – 225° and 270° (p<0.05). In all other cases, differences in the parameters of the field of silhouette and color sensitivity of the eyes were observed, but they were not significant (p>0.05).
References
Бекас О., Мельник З., Назаренко В., Пасічник В. Особливості периферійного зору представників командних ігрових видів спорту. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. 2018. 2(6):4–9.
Криличенко О.В. Характеристика фізичного розвитку школярів з порушенням зору. Молода спортивна наука України. 2002. 329–332.
Лаврін Г., Ангелюк І. Вплив засобів гри в рінго на рівень координаційних здібностей шестикласників. Спортивні ігри, 2022.1(23):12–20.
Лаврін Г.З., Ангелюк І.О., Кучер Т.В., Осіп Н.Б. Можливості застосування exergaming у процесі фізичного виховання як засобу підвищення рухової активності. Rehabilitation & Recreation, 2023. 14:214–226.
Лаврін Г.З., Середа І.О. Реалізація завдань професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних вузів засобами гри в рінго. Спортивні ігри, 2019. 1(11):16–23. DOІ: 10.5281/zenodo.2543540.
Лаврін Г.З., Середа І.О. Результати опитування студентів щодо ефективності застосування засобів гри рінго у процесі фізичного виховання. Спортивні ігри, 2020. 1(15):25–33. DOI: 10.15391/si.2020-1.03.
Лаврін Г.З., Кучер Т.В. Рінго – ефективний засіб фізичного виховання студентської молоді. Інноваційні підходи до фізичного виховання і спорту студентської молоді : матеріали регіонального науково-практичного семінару. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2009. С. 92–94.
Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів, 5–9 класи / підгот. Т.Ю. Круцевич та ін. Київ, 2017. URL: https://base.kristti.com.ua/?p=6144.
Офтальмологія : підручник (ВНЗ І–ІІІ р.а.). / Г.Д. Жабоєдов, Р.Л. Скрипник, О.А. Кіча та ін. Київ : Медицина, 2018. 324 с.
Помещикова І.П., Кудімова О.В., Цеслицька М.З., Мушкета Р.К. Периферійний зір баскетболістів 16 років. Спортивні ігри, 2018. (1):29–34.
Помещикова І.П., Кудімова О.В. Рівень периферійного зору баскетболістів 14 років. Наукові конференції Харківської державної академії фізичної культури, 2017, 218–221.
Помещикова І.П., Покровенко Н.С., Рубан Л.А. Вплив рівня периферійного зору на ігрові показники баскетболістів 14–16 років. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств. 2015, 14–17.
Техніка виконання швидкісної стрільби з пістолета : методичні рекомендації. / Крушельницька К.О., Винярчук І.С. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 46.
Федорчук С., Петровська Т., Арнаутова Л., Когут І., Петрушевський Є. Реакція на рухомий об’єкт та властивості уваги у кваліфікованих гандболісток. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2023. (1):68–74.
Шевченко О.О. Вплив рухливих ігор на показники зорового аналізатору у дітей дошкільного віку після занять тенісом. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. 11(52):143–146.
Anioł-Strzyżewska K. Ringo – jeszcze jedna pasja sportowo-organizacyjna prof. W. Starosty. [W:] Kariera naukowa czy pasja życia? Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej. Instytut Sportu w Warszawie. Wyższa Szkoła Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku. Warszawa, 2010. 418 s.
Badau, D., Stoica, A.M. Litoi, M.F., Badau, A., Duta, D., Hantau, C.G., Sabau, A.M., Oancea, B.M., Ciocan, C.V., Fleancu, J.L. et al. The Impact of Peripheral Vision on Manual Reaction Time Using Fitlight Technology for Handball, Basketball and Volleyball Players. Bioengineering. 2023, 10, 697. https://doi.org/10.3390/bioengineering10060697.
Kolomiytseva, O.E., Anatskyi, R.V. Fitness callanetics in physical education of girl students. Physical education of students, 2017, 21.2:66–71. doi.org/10.15561/20755279.2017.0203.
Lavrin, H., Sereda, I., Kucher, T., Grygus, I., Cieślicka, M., Napierała, M., Muszkieta, R., Zukow, W. Efficiency Means the Game Ringo the Classroom Physical Education. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2019. 8(3):8–15. DOI: 10.26655/IJAEP.2019.9.2
Starosta W., Strzyżewski W. Ringo – polska gra sportowa dla każdego. (Historia, technika, metodyka, taktyka, wyniki, przepisy). (Ringo – Polish game for everyone. Results, rules. Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, 2010. 10, 1–152.
Starosta W., Wangryn M. ABC polskiej gry w ringo (metodyka nauczania techniki i taktyki). Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Biblioteka MSMS, Vol. 36. Polskie Towarzystwo Ringo. Warszawa, 2012. 146.
Starosta W., Wangryn M. Ringo – Polish Sports Game for Everybody. URL: http://irf.ringo.org.pl/index.php/game-rules/ringopolishsports-game-for-everybody.
Vater Ch., Luginbhül S., Magnaguagno L. Testing the functionality of peripheral vision in a mixed-methods football field study. Journal of Sports Sciences, 2019. 37:24:2789–2797. DOI: 10.1080/02640414.2019.1664100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.