АНАЛІЗ ПОКАЗНИКІВ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ШКОЛЯРІВ ІЗ СЕНСОРНОЮ ДЕПРИВАЦІЄЮ ПОРІВНЯНО З ВІДНОСНО ЗДОРОВИМИ ОДНОЛІТКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.7Ключові слова:
школярі, зір, депривація, програма, фізична підготовленістьАнотація
У статті представлено наукове дослідження, що присвячене аналізу показників фізичної підготовленості школярів 11 років із порушенням зору порівняно з їхніми відносно здоровими однолітками. Багаторазові дослідження в галузі фізичної культури і спорту останніми роками вказують на низький рівень фізичного розвитку та фізичної підготовленості школярів із порушенням зору. Є припущення, що показники фізичного розвитку та фізичної підготовленості у школярів із порушенням зорової функції істотно відрізняються від їхніх відносно здорових однолітків, але сучасних наукових досліджень, що підтверджують це припущення, вкрай не досить. Мета дослідження полягає в аналізі показників фізичної підготовленості школярів із порушенням зору порівняно з їхніми відносно здоровими однолітками. Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукової й методичної літератури, теоретичний аналіз та узагальнення, системний аналіз), педагогічні (експеримент, тестування), математичні. Для дослідження загальних особливостей показників фізичної підготовленості школярів було застосовано первинні методи математичної обробки. Результати дослідження. Школярі із порушенням зору потребували на 0,5 секунди більше для виконання вправи на швидкість та спритність порівняно з їхніми відносно здоровими однолітками. Ця відмінність має статистичну значущість на рівні p<0,01, і, таким чином, підтверджено дані, що 11-річні школярі із порушенням зору мають помітне відставання у розвитку швидкості та спритності порівняно з їхніми відносно здоровими однолітками. Також спостерігалася різниця у виконанні стрибків на скакалці за одну хвилину, яка за медіанами становила 7 разів (p<0,01). Висновки. Таким чином, проведене дослідження показників фізичної підготовленості школярів 11 років із порушенням зору показало, що порівняно зі стандартами фізичної підготовленості більшість із досліджуваних мали низький або задовільний розвиток швидкості та сили, достатню або задовільну витривалість, задовільну гнучкість. Отримані дані підтверджують значне відставання школярів із порушенням зору в умінні протягом певного часу виконувати роботу без зниження продуктивності порівняно з їхніми однолітками.
Посилання
Afanas’yev S.N. (2012). Metody klinikofunktsional’nykh issledovaniy v fizicheskoy kul’ture i sporte [Methods of Clinical and Functional Studies in Physical Culture and Sports]. Dnepropetrovsk. 209 p. [in Ukrainian].
Bukhovets B.O., Romanenko S.S., Pokropyvnyy O.M. (2023). Osoblyvosti fizychnoho rozvytku u ditey z depryvatsiyeyu zoru [Peculiarities of physical development in children with visual impairment]. Rehabilitation & Recreation, 14:186–192. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.22 [in Ukrainian].
Bukhovets B.O., Kashuba V.O., Dolynskyy B.T., Dyshel H.O. (2024). Morfolohichni osoblyvosti praktychno zdorovykh ditey 12 rokiv ta yikh odnolitkiv iz depryvatsiyeyu zoru [Morphological features of practically healthy 12-year-old children and their peers with visual impairment]. Naukovyy chasopys Ukrayinsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhayla Drahomanova, 2(174):45–50. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.2(174).11 [in Ukrainian].
Bukhovets B.O., Prokofyeva L.O. (2023). Do pytannya proyavu motornykh porushen’ u ditey iz zorovoyu depryvatsiyeyu [On the issue of manifestation of motor disorders in children with visual deprivation]. Rehabilitation & Recreation, 17:160–170. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.17.20 [in Ukrainian].
Veldhors C., Vervloed M., Kef S., Steenbergen B. (2023). A scoping review of longitudinal studies of children with vision impairment. British Journal of Visual Impairment, 41(3):587–609. https://d o i . o rg/10.1177/02646196211072432 [in Ukrainian].
Demchuk S., Romanova V. (2015). Kharakterni osoblyvosti prostorovoyi oriyentatsiyi ditey 6–10 rokiv iz depryvatsiyeyu zoru [Characteristic features of spatial orientation of children 6–10 years old with visual impairment]. Visnyk Chernihivs’koho natsional’noho pedahohichnoho universytetu Seriya: «Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannya ta sport», 129(1):79–82 [in Ukrainian].
Demchuk S. (2016). Kharakterystyka prostorovoi orhanizatsii tila molodshykh shkoliariv iz depryvatsiieiu zoru v protsesi fizychnoho vykhovannia [Characteristics of the spatial organization of the body of younger schoolchildren with visual impairment in the process of physical education]. Physical education, sports and health culture in modern society: a collection of scientific works, 33:76–80 [in Ukrainian].
Grygus I.M., Kruk I.M. (2022). Sensorna intehratsiia ditei z rannim autyzmom [Sensory integration of children with early autism]. Rehabilitation & recreation, 11:102–110. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.11.12 [in Ukrainian].
Grygus I., Nagorna O., Nogas A., Zukow W. (2019). Anthropological providing educational services to children with special educational needs. Journal of Human Sport and Exercise, 14(4):852–866. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc4.48.
Kashuba V., Nasrallakh Z., Demchuk S. (2014). Kharakterystyka prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey molodshoho shkil’noho viku zi slukhovoyu depryvatsiyeyu [Characteristics of the spatial organization of the body of children of primary school age with hearing deprivation]. Molodizhnyy naukovyy visnyk Skhidnoyevropeys’koho natsional’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky, 14:65–69 [in Ukrainian].
Kirk T.N., Haegele J.A., & Zhu X. (2023). Developing physical education skills in individuals with visual impairments: An exploratory study. Physics Educator, 80(3):278–294. https://doi.org/10.18666/TPE-2023-V80-I3-11582 [in Ukrainian].
Kovalenko Y., Holets V. (2019). Osoblyvosti zastosuvannya ozdorovchykh system u fizychnomu vykhovanni shkolyariv [Peculiarities of the use of health systems in physical education of schoolchildren]. Fizychne vykhovannya ta sport, 10:42–47 [in Ukrainian].
Kravchenko I., Gladov V. (2017). Osoblyvosti fizychnoho vykhovannia ditei iz porushenniamy zoru [Peculiarities of physical education of children with visual impairments]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 1(65):250–259 [in Ukrainian].
Krutsevich T.Y., Vorobyov M.I., Bezverhnya G.V. (2011). Control in the physical education of children, adolescents and young people: study guide Kyiv. 224 p. [in Ukrainian].
Qi J., Xu J.W., Shao W.D. (2020). Physical Activity of Children with Visual Impairments during Different Segments of the School Day. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(18):6897. https://doi.org/10.3390/ijerph17186897 [in Ukrainian].
Ryadova L. (2019). Doslidzhennya pokaznykiv funktsional’noho stanu taktylnoho analizatora u ditey seredn’oho shkil’noho viku z vadamy zoru [Study of indicators of the functional state of the tactile analyzer in children of middle school age with visual impairment]. Slobozhans’kyy naukovo-sportyvnyy visnyk, 6:81–83 [in Ukrainian].
Savlyuk S. (2016). Do pytannya fizychnoyi pidhotovlenosti molodshykh shkolyariv iz depryvatsiyeyu zoru v protsesi fizychnoho vykhovannya [On the issue of physical fitness of younger schoolchildren with visual impairment in the process of physical education]. Visnyk Zaporiz’koho natsional’noho universytetu. Fizychne vykhovannya ta sport, 2:108–115 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.