ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ АНТРОПОМЕТРИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ДІТЕЙ 11 РОКІВ З ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ З ЇХ ВІДНОСНО ЗДОРОВИМИ ОДНОЛІТКАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.16

Ключові слова:

фізичний розвиток, антропометричні показники, діти, порушення зору

Анотація

У статті розглянуто дані сучасних наукових досліджень, присвячених аналізу та порівнянню антропометричних показників дітей 11 років з порушенням зору з їх відносно здоровими однолітками. Внаслідок часткового або глибокого порушення зорового аналізатора та його функцій, на думку авторів, у дітей відзначається значне відставання у фізичному розвитку. Науковці відзначають низькі антропометричні показники, а саме маси та зросту тіла, обводу грудної клітини й екскурсії у дітей із порушенням зору. Мета дослідження полягає у порівняльному аналізі антропометричних показників у дітей 11 років із порушенням зору з їх відносно здоровими однолітками. Методи дослідження. У дослідженні взяли участь 20 дітей 11 років, з яких 10 дітей із порушенням зору, які навчались у Навчально-реабілітаційному центрі «Зоресвіт» м. Одеси, та 10 дітей відносно здорових. Останні здобували базову середню освіту в Опорному закладі освіти «Випаснянський заклад загальної середньої освіти» Мологівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області. Наукове дослідження реалізовано з дотриманням основних положень «Правил етичних принципів проведення наукових досліджень за участю людини», затверджених Гельсінською декларацією (1964–2013 рр.). Вирішення поставлених завдань дослідження проводилося загальноприйнятими методами: теоретичного аналізу даних наукової літератури з вибраної теми дослідження, стандартної антропометрії та математичної обробки даних. Результати. Проводячи порівняльний аналіз цих показників у групах дітей 11 років із порушенням зору та їхніх відносно здорових однолітків, відзначимо, що за деякими з них діти із зоровими дисфункціями перевищують своїх однолітків. Це показники маси та довжини тіла за абсолютними та сигмальними значеннями, а також показник екскурсії грудної клітини. Втім відповідний статистичний аналіз показав, що різниця між групами є статистично достовірною лише за показниками маси тіла (р<0,01), а за рештою показників відмінності не набувають рівня статистичної значущості. Тобто 11-річні діти із порушенням зору суттєво відрізнялися від їхніх відносно здорових однолітків значно більшою масою тіла, як у кілограмах, так і у сигмальних оцінках, визначених з урахуванням норм для віку. Висновки. Різниця за антропометричними показниками між групами дітей із порушенням зору та їх відносно здоровими однолітками є статистично достовірною лише за показниками маси тіла (р<0,01). Цікавим є той факт, що за рештою досліджуваних показників відмінності не набувають рівня статистичної значущості. Проводячи порівняльний аналіз досліджуваних антропометричних показників у групах дітей 11 років із порушенням зору та їхніх відносно здорових однолітків, відзначимо, що за деякими з них діти із зоровими дисфункціями перевищують своїх однолітків. А саме за показниками маси та довжини тіла за абсолютними та сигмальними значеннями.

Посилання

Ali Brian, Adam Pennell, Pamela Haibach Beach, John Foley, Sally Taunton, Lauren J. Lieberman. (2019). Correlates of physical activity among children with visual impairments. 12:328–333.

Afanas’yev, S.N. (2012). Metody kliniko-funktsional’nykh issledovaniy v fizicheskoy kul’ture i sporte [Methods of Clinical and Functional Studies in Physical Culture and Sports]. Dnepropetrovsk. 209 p.

Bukhovets’, B.O., Prokof’yeva, L.O. (2023). Do pytannya proyavu motornykh porushen’ u ditey iz zorovoyu depryvatsiyeyu [On the issue of manifestation of motor disorders in children with visual deprivation]. Rehabilitation & Recreation. 17:160–170. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.17.20.

Bukhovets’, B.O., Romanenko, S.S., Pokropyvnyy, O.M. (2023). Osoblyvosti fizychnoho rozvytku u ditey z depryvatsiyeyu zoru [Peculiarities of physical development in children with visual impairment]. Rehabilitation & Recreation. 14:186–192. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.22.

Bukhovets’, B., Dyshel’, H. (2023). Spetsyfika pokaznykiv fizychnoho rozvytku ditey shkil’noho viku z porushennyam zoru [Specificity of indicators of physical development of school-aged children with visual impairment]. Fizychne vykhovannya, sport i kul’tura zdorov’ya u suchasnomu suspil’stvi. 1(61):23–28.

Carlijn Veldhors, Mathijs Vervloed, Sabina Kef, Bert Steenbergen (2023). A scoping review of longitudinal studies of children with vision impairment. British Journal of Visual Impairment. 41(3):587–609. https://doi.org/10.1177/02646196211072432.

Demchuk, S. (2016). Kharakterystyka prostorovoi orhanizatsii tila molodshykh shkoliariv iz depryvatsiieiu zoru v protsesi fizychnoho vykhovannia [Characteristics of the spatial organization of the body of younger schoolchildren with visual impairment in the process of physical education]. Physical education, sports and health culture in modern society: a collection of scientific works. 33:76–80.

Grygus, I.M., Kruk, I.M. (2022). Sensorna intehratsiia ditei z rannim autyzmom [Sensory integration of children with early autism]. Rehabilitation & recreation. 11: 102–110. https://doi.org/10.32782/2522-179 5.2022.11.12.

Grygus, I., Nagorna, O., Nogas, A., Zukow, W. (2019). Anthropological providing educational services to children with special educational needs. Journal of Human Sport and Exercise. 14(4proc):852–866. https://doi.org/10.14198/ jhse.2019.14.Proc4.48.

Ghasemi Fard, F., Mirzaie, H., Hosseini, S.A., Riazi, A., Ebadi, A. (2023). Vision-related tasks in children with visual impairment: a multi-method study. Front. Psychol. 14:1–15. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1180669.

Harlins’ka (Leychenko), A.M., Korniychuk, N.M., Lyashevych, A.M., Hryshchuk, S.M., Chayka, Yu.Yu. (2021). The Impact of Physical Rehabilitation Means on the Physical Development of Children with Visual Impairments. Physical Culture, Sports, and the Health of the Nation. 12:91–97.

Hatt, S.R., Leske, D.A., Castaneda, Y.S., Wernimont, S.M., Liebermann, L., Cheng-Patel, C.S., et al. (2020). Association of strabismus with functional vision and eye-related quality of life in children. JAMA Ophthalmol. 138:528–535. DOI: 10.1001/jamaophthalmol.2020.0539.

Kravchenko, I., Gladov, V. (2017). Osoblyvosti fizychnoho vykhovannia ditei iz porushenniamy zoru [Peculiarities of physical education of children with visual impairments]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 1(65): 250–259.

Kirk, T.N., Haegele, J.A., Zhu, X. (2023). Developing physical education skills in individuals with visual impairments: An exploratory study. Physics Educator. 80(3):278–294. https://doi.org/10.18666/TPE-2023-V80-I3-11582.

Lukovs’ka, O.L. (2016). Metody klinichnykh i funktsional’nykh doslidzhen’ u fizychniy kul’turi ta sporti [Clinical and functional research methods in physical culture and sports]. Dnipropetrovs’k Zhurfond. P. 309.

Ortibus, E., Fazzi, E., Dale, N. (2019). Cerebral visual impairment and clinical assessment. The European perspective. Semin. Pediatr. Neurol. 31:15–24. DOI: 10.1016/j.spen.2019.05.004.

Radzo Alibegovic. (2023). Development of the motor functions of children without visual impairment and visually impaired children. Human Research in Rehabilitation. 13(1):69–76. DOI: 10.21554/hrr.042308.

Savliuk, S., Kashuba, V., Vypasniak, A., Kindrat, P., Grygus, I., Vakoliuk, A., Panchuk, I., Hagner-Derengowska, M. (2020). Differentiated approach for improving the physical condition of children with visual impairment during physical education. Journal of Physical Education and Sport. 20(2):958–965. DOI: 10.7752/jpes.2020s2136.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-29

Як цитувати

Bukhovets, B. O., Kashuba, V. O., & Kucherenko, G. V. (2024). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ АНТРОПОМЕТРИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ДІТЕЙ 11 РОКІВ З ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ З ЇХ ВІДНОСНО ЗДОРОВИМИ ОДНОЛІТКАМИ. Rehabilitation and Recreation, 18(1), 148–155. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.16

Номер

Розділ

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ