FITNESS SERVICES AS AN ELEMENT OF THE SYSTEM OF HEALTH-ORIENTED MANAGEMENT: THE OVERVIEW OF DEVELOPMENT TRENDS IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.4.8Keywords:
fitness services, health, health-orientes management, fitness centers, the conditions of warAbstract
The aim of this work is to study the place and role of fitness services in the system of health-oriented management and to make the overview analysis of the development trends of these services including the impact of war situation in Ukraine. Materials and methods. The theoretical basis of this research is the fundamental provisions of sport management & marketing science, health-preserving statements and general economic theory. The information basis for this research was official sources of leading Ukrainian information resources. The methodological basis of the study consists of a set of such methods and techniques: induction and deduction; monographic; institutional analysis, analysis of Internet resources, comparative analysis, generalization and abstraction; integrated and systematic approaches. Results. Fitness services occupy a special place in the organization’s health-oriented management system. They create opportunities for the health preserving of employees outside the organization, while at the same time referring to one of the measures of health-oriented management inside the organization, which in the future form its health-oriented environment. In the modern conditions the market of fitness services of Ukraine, the following is inherent: a high level of competition; expanding demand for the fitness services and the desire for more flexible forms of trainings; expanding the range of services offered by fitness clubs. The realities of war change the requirements for the fitness trainers: soon we will need trainers who can improve physical and mental conditions of their clients (rehabilitate military personnel, restore the mobility of civilians’ bodies, conduct conscious trainings for the health; pay more attention to the emotional state of clients, adjust the load to the level of fatigue, monitor own mood, help distract yourself from negative thoughts thanks to new exercises). At the same time, the realities of war will stimulate fitness centers to change their approach and develop special preferential packages for the people affected by the war. Conclusions. The conducted study demonstrated the importance of such an element as “fitness services” in the system of health-oriented management. Fitness services occupy a significant share in the structure of the country’s sports and health services market. In modern conditions, the fitness industry of Ukraine is experiencing a new, ambiguous development cycle: on the one hand, the war and its socio-economic consequences cause a negative impact, and on the other hand, these consequences contribute to the development of new forms and methods of conducting classes.
References
1. Батюк А.М., Ляшко О.Г. Проблеми визначення пріоритетів у галузі фізкультурно-оздоровчої роботи. Інтернаука. Фізична культура і спорт. 2007. URL: https://www.rusnauka.com/7._DN_2007/Sport/20463.doc.htm.
2. Богоявленський О.В., Попова І.В. Маркетингові стратегії у розвитку фітнес-індустрії. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 32. С. 89–95.
3. Дембіцька О.О., Гайдай С.І., Чайченко Н.Л., Хапсаліс Г.Л. Перспективи розвитку фітнес-індустрії в Україні. Rehabilitation and Recreation. 2023. № 15. С. 160–166. doi: 10.32782/2522-1795.2023.15.21.
4. Державна служба статистики України : вебсайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.
5. Дослідження ринку фітнес-послуг в Україні 2021 : вебсайт. URL: https://fitnessconnect.com.ua.
6. Завидівська О.І. Професійна підготовка майбутніх менеджерів: теоретико-методичний аспект формування готовності до створення здоров’яорієнтованого середовища організації : монографія. Чернігів–Львів : Простір-М, 2020. 642 с.
7. Загорна Т.О., Стасюк О.М. Концепція холістичного маркетингу: джерела проблематики та елементи. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 2. С. 32–38.
8. Зирін Б.О. Поняття й основні елементи фізкультурно-оздоровчої діяльності. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. Вип. 3(1). С. 228–232. doi: 10.32844/2618-1258.2019.3-1.39.
9. Іщенко А.А., Міщенко І.А. Проектний менеджмент в організації діяльності підприємств, що надають спортивно-оздоровчі послуги населенню. Моделі управління в ринковій економіці. 2002. Cпец. вип. С. 334–340.
10. Потапюк І. Стратегічне маркетингове управління підприємствами фізкультурно-спортивних послуг : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04. Львів, 2013. 19 с.
11. Романенко С. Аналіз ринку спортивно-оздоровчої діяльності на мезорівні. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. Вип. 2(2). С. 93–97. doi: 10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-16.
12. Талан І.О., Колумбет О.М. Критерії та компоненти змісту фізкультурно-спортивних послуг. Освітньо-інноваційна інтерактивна платформа «Підприємницькі ініціативи» : матеріали IV Всеукр. наук. Інтернет-конф., м. Київ, 5 груд. 2019 р.; Київ : КНУТД, 2019. С. 402–409.
13. Фітнес-кліб «SportLife» : вебсайт. URL: https://sportlife.ua/uk.
14. Фітнес-клуб «Apolo Next» : вебсайт. URL: https://apollo.online.
15. Фітнес-клуб «AtletiKo» : вебсайт. URL: https://atletiko.club.
16. Фітнес-клуб «FitKurves» : вебсайт. URL: https://fitcurves.org.
17. Фітнес-клуб «Total Fitness» : вебсайт. URL: https://totalfitness.com.ua.
18. Цибалюк С.М. Стан та перспективи розвитку спортивно-оздоровчої сфери в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 3(4). С. 31–36. doi: 10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-5.
19. Цимбалюк І.О., Антонюк Д.А., Цимбалюк С.М., Бортнік С.М. Маркетингове дослідження ринку спортивно-оздоровчих послуг в Україні та її регіонах. Наукові праці ДонНТУ. Серія: «Економічна». 2022. № 1(25). С. 48–60. doi: 10.31474/1680-0044-2022-1(25)-48-60.
20. Цимбалюк І., Павліха Н., Цимбалюк С. Сталий розвиток спортивно-оздоровчої сфери регіону заради миру та безпеки : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 251 с.
21. Черданцева І.Г., Ібрагімова Л.С., Ібрагімов Е.Ю. Теоретичні аспекти реалізації маркетингової концепції на ринку спортивно-оздоровчих послуг. Збірник наукових праць ЧДТУ. Серія «Економічні науки». 2018. № 49. С.59–67.
22. Як повномасштабне всторгнення вплинуло на фітнес-індустрію у 2022–2023 роках : вебсайт. URL: https://fitnessacademy.com.ua/articles/iakpovnomasshtabne-vtorhnennia-vplynulo-nafitnes-industriiu-u-2022-2023-rokakh.
23. Afthinos Y., Theodorakis N.D., Nassis P. Customers’ expectations of services in Greek fitness centres. Gender, age, type of sport center, and motivation differences. Managing Service Quality. 2005. № 15(3). P. 245–258.
24. Zavydivska N., Zavydivska O. Health management as component of modern higher education system. Knowledge – Economy – Society. Managing organizations: concepts and their applications. Cracow, 2014. P. 239–246.
25. Zavydivska O., Zavydivska N., Kovalchuk V., Khanikiants O. Features of professional training of hr-managers: the ability to create a health-oriented environment in the organization. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2018. 18 Supplement Issue (2), Art 160, P. 1072–1078. doi: 10.7752/jpes.2018.s2160.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.