PHYSICAL EXERCISES AS A MEANS TO IMPROVE POSTURE OF FEMALE STUDENTS OF HIGHER TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.10.16Keywords:
complex of physical exercises, female students, postureAbstract
The article gives recommendations about the application of physical exercises to improve the posture of female students of higher technical educational institutions which are based on the principles of regularity and compliance with execution technique. Analyzed and provided theoretical and practical knowledge that correct posture is one of those tasks to maintain their own health, which we do in childhood. If at a young age the importance of correct posture on the body is underestimated, with age, the problems of the back will become more urgent and can lead to serious health problems. Proper posture is not only beauty and grace, but also a healthy spine. Poor posture is not just an aesthetic problem, but a cause of back pain, headaches, tension in the neck and shoulder area, which will deliver constant discomfort and discomfort in everyday life. Before moving on to studying and improving the technique of performing a set of exercises to improve posture, we introduced the students to the basic rules that will help maintain the spine in a healthy state, namely: firstly, you need to monitor the correct posture constantly: when you walk, when you sit, when you stand; secondly, to maintain the correct posture, a strong muscular corset is required, therefore, the proposed set of exercises to improve posture is well combined with general physical training, exercises on the gymnastic ball, exercises to strengthen the abdominal muscles and back, and recreational swimming; try to move more during the day. Compliance with all these rules and the regular implementation of a set of physical exercises will help improve posture, which means keeping the spine healthy in later life.
References
Андрєєва О. В., Благій О. Л. Сучасні підходи до проектування оздоровчо-рекреаційної діяльності різних груп населення. Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення : матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : ЛДУФК, 2018. С. 13–16.
Бубела О. Ю. 700 вправ для формування правильної постави : навчально-методичний посібник. Львів : Українські технології, 2002. 164 с.
Голяка С. К., Маляренко І. В., Возний С. С. Корекція постави та контроль за її формуванням у процесі фізичного виховання : методичні рекомендації для студентів факультету фізичного виховання та спорту. Херсон : ХДУ, 2020. 66 с.
Довгань Н. Ю. Виховання фізичної культури студентів (теоретико-методичний аспект) : монографія. Миколаїв : Іліон, 2017. 526 с.
Довгань Н. Ю. Структурне дослідження фізичної культури студентів вищих навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки / уклад.: А. В. Цьось, С. Я. Індика. Луцьк : Східноєвропейський національний університет ім. Лесі Українки, 2016. С. 33–39.
Загальна теорія здоров’я та здоров’я-збереження : колективна монографія / за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків : Вид. Рожко С. Г., 2017. 488 с.
Кузнєцова О. Т. Оздоровчі технології у фізичному вихованні студентів: теорія, методика, практика : монографія. Рівне, 2018. 416 с.
Мурза В. П. Фізичні вправи та здоров’я. Київ : Здоров’я, 1988. 84 с.
Оржеховська В. М. Теоретико-методологічні засади формування здорового способу життя дітей і молоді. Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 2–4 квітня 2004 р. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2004. С. 138–143.
Федорина Т. Є., Арабаджи А. Ю., Петренко В. І. Використання інноваційних підходів при проведенні занять з фізичного виховання для студентів НТУ «ХПІ». Здоров’я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти : матеріали 1-ї Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 3–4 жовтня 2019 р. Харків : Мадрид, 2019. С. 278–279.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.