INTRODUCTION OF THE ELEMENTS OF NATIONAL SINGLE COMBATS IN THE PROCESS OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS

Authors

  • E. O. Kosynskyi
  • O. L. Dyshko
  • A. M. Sitovskyi
  • N. V. Tabak
  • A. H. Chyzh

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.12.25

Keywords:

physical education, national martial arts, squat, sliders

Abstract

In today's conditions, the issue of patriotic education of youth is extremely relevant. One of the extraordinary ways of educating young patriots can be the active introduction into the pedagogical process the studying national martial arts, in particular, mastering their elements in the context of physical training. The purpose of intelligence is to study and generalize the characteristic features of specific elements of national martial arts (squats and sliders) and introduce students into the process of physical education. It is noted that the practice of introducing various martial arts into physical education in higher educational institutions is not new, so it is necessary to study carefully the accumulated experience. It was noted that many experts successfully applied various styles and directions of the fight, in particular taekwondo, boxing, alysh belt wrestling, sambo and others, which made it possible to significantly increase the efficiency of physical training and had a positive impact on the educational process as a whole. However, the mastery of national martial arts leads not only to an improvement in physical qualities, physical fitness, performance, which we observed in the process of applying other styles, but also to an increase in the effectiveness of patriotic education, which is an urgent requirement of the present time. Based on these observations, we have studied individual elements of the national Ukrainian martial arts, inherent in the national features of the motor heritage of our ancestors. A general scheme of the «squat» element is proposed, which allows to master and apply it effectively, depending on the level of assimilation of theoretical material and practical implementation, thus avoiding significant difficulties that may be associated with the technical complexity and variety of the range of this element of martial arts. It also substantiates the expediency of studying such an element as sliders, which are characteristic of the national tradition of Ukrainians and can be a certain indicator of the level of physical fitness. Despite the existing difficulties, which are pointed out by various researchers, this direction of improving the process of physical education seems promising.

References

Богород А. В. Українські «бойові стилі» як сучасні національні симулякри. Харків, 2020. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/conferences/article/view/6136/6135. (дата звернення: 14.07.2022)

Волошин О. О. Фізичне виховання студентів засобами боротьби на поясах алиш. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ, 2019. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/26776/Voloshin.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 20.07.2022)

Галан Я. П. Роль олімпійської освіти в патріотичному вихованні дітей в сучасних умовах. Інноваційна педагогіка. 2022. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4591/6.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 08.08.2022)

Дзензелюк Д.О. Загура Ф.І. Пилипчук П.Б. Канділов І.Ю. Вплив засобів боротьби самбо на фізичне здоров’я студентів під час навчання у закладах вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/33024/Dzenzeluk_Zahura_Pylypchuk_Kandilov.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 15.07.2022)

Знак В., Майстренко Є. Використання елементів боксу та таеквондо у фізичному вихованні студентів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. Харків, 2020. С. 78–82.

Кіндзер Б. М., Хуртенко О. В., Дмитренко С. М., Книш С. І., Дишко О. Л., Беседа Н. А. Перспективи впровадження національних одноборств в систему фізичної культури учнів та учениць «Нуш». Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ, 2022. № 2. С. 48 -55.

Косинський Е.О. Місце національних видів єдиноборств в ієрархії фізкультурно-спортивних інтересів студентів. Сучасні питання фізичної реабілітації, рекреації та фізичного виховання різних груп населення. Харків, 2019. Том 3. № 1. С. 8 -10.

Кудряшов І.О., Артюгін А.В., Спіцин В.В. Ефективність упровадження елементів національних видів спорту в навчально-тренувальний процес фізичного виховання студентів. 2018. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/387/1/esprstp_2018_2_24.pdf. (дата звернення: 14.07.2022)

Кукурудзяк І., Величкович М., Пітин М. Класифікація базової техніки українського рукопашу гопак. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 9 (79). 2016. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/19965/K u k u r u d z y a k _ V e l i c k o v i c _ P i t y n .pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 14.07.2022)

Литвиненко А. М., Єрьоменко Е. А. Бойовий хортинг–традиції української бойової культури у справі виховання студентської молоді. Baltija Publishing. Wloclawek, 2021. URL: file:///C:/Users/%D0%B4%D0%BE%D0%BC/D o w n l o a d s / 1 0 9 - C h a p t e r % 2 0Manuscript-6428-1-10-20210412.pdf. (дата звернення: 19.07.2022)

Морозов А. І. Взаємодія мистецтва і спорту як чинник розвитку віртуозних рухів в українському народно-сценічному танці. Мистецтвознавчі записки. Вип. 33. 2018. С. 338-345.

Пилат В. С. Бойовий гопак. Львів, 1994. 288 с.

Притула О.Л. Теоретичні та практичні засади виховання патріотичної і здорової молоді на базі козацького бойового мистецтва «СПАС». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2020. Том 1. № 69. С. 128-131.

Самоха Р.А. Використання народних традицій у фізичному вихованні студентів вищих навчальних закладів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: монографія Харків, 2007. № 6. С. 257–261.

Слєпцов О.В., Слабоуз В.В. Історичні витоки розвитку бойового мистецтва «Спас» в Україні. Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості: збірник матеріалів VІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції. (21-22 березня 2019 р., Слов’янськ). Слов’янськ, 2019. С. 40-49.

Слімаковський О. В., Грибок Н. М., Малетич Н. Б., Хомич О. О. Стан застосування засобів української народної фізичної культури у фізичному вихованні студентської молоді. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ, 2015. № 2. С. 225 -228.

Ювченко С. В. Мотивація до занять фізичним вихованням засобами національних видів єдиноборств з елементами самооборони студенток вищих навчальних закладів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2017. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18090. (дата звернення: 19.07.2022)

Published

2022-10-13

How to Cite

Kosynskyi Е. О., Dyshko О. Л., Sitovskyi А. М., Tabak Н. В., & Chyzh А. Г. (2022). INTRODUCTION OF THE ELEMENTS OF NATIONAL SINGLE COMBATS IN THE PROCESS OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS. Rehabilitation and Recreation, (12), 190–197. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.12.25