REHABILITATION APPROACHES TO RESTORATIVE TREATMENT OF MOTOR FUNCTIONS IN CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY AT THE PRESENT STAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.9

Keywords:

physical therapy, rehabilitation, occupational therapy, cerebral palsy, children

Abstract

Cerebral palsy (CP) is a group of symptoms resulting from developmental abnormalities or damage to parts of the brain that control muscle movements (motor areas of the cortex). It is known that motor disorders can be accompanied by impairments in vision, hearing, and speech, which complicates the perception of signals from the environment, formation of sensations, and leads to cognitive and communication disorders, as well as to disturbances in cognitive development, socialization, and behavior. Physical therapy for children with CP remains relevant, as many researchers from around the world continue to investigate this problem and discover new unexplored aspects of physical therapy and occupational therapy. The aim of the study was to investigate the features of the application of existing means and methods of physical therapy in the restorative treatment of motor functions in children with cerebral palsy, taking into account their effectiveness. Methods. Analysis, systematization, and generalization of scientific and methodological literature from the main databases: Cochrane, PubMed, MEDLINE, Google Scholar for the last 10 years using keywords “cerebral palsy, motor disorders, rehabilitation, restoration means”. Results. The most common worldwide physical therapy techniques for children with cerebral palsy were analyzed, such as: Bobath therapy (neurodevelopmental therapy – NDT); Vojta therapy (reflex locomotion); V.V. Pevchenkov’s method (TANDO therapy); Pete’s method (conductive education); K.O. Semenova’s method (treatment of motor disorders in cerebral palsy); V.I. Kozyavkin’s method (intensive neurophysiological rehabilitation system – INRS), as well as less known techniques that also have a positive impact on physical indicators, quality of life of the child and their adaptation to society. Conclusions. All the methodologies we found have a positive impact on the course of the disease, but they are aimed at restoring various aspects and manifestations of the illness, leaving room for new research in solving the problems of rehabilitation of children with CP. When developing a physical rehabilitation program for children with cerebral palsy, it is important to use a systematic approach based on the International Classification of Functioning, Disability and Health of Persons with CP. From the wide arsenal of physiotherapeutic methods, it is necessary to use only those techniques/tools or their combination with clear tracking of their effectiveness using adequacy criteria that address the problems in a specific child and aim to improve their social and domestic adaptation.

References

Артеменко Г.В., Міхеєнко О.І. Фізична реабілітація та оздоровлення дітей з наслідками ДЦП. Проблеми здоров’я людини та фізичної реабілітації : матеріали ІV Всеукраїнської дистанційної науково-практичної інтернет-конференції. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. С. 42–48.

Желізний М.М. Корекція функції рівноваги у дітей з спастичними формами церебрального паралічу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту, 2012. № 2. С. 40–44.

Козявкін В.І., Волошин Б.Д. Методика проф. В.І. Козявкіна. Система інтенсивної нейрофіозіологічної реабілітації. Блок кінезіотерапії. Міжнародна клініка відновного лікування. Трускавець, 2004. 125 с.

Козявкін В.І. Метод Козявкіна – система інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації : посібник реабілітолога. Львів : Дизайн-студія «Папуга», 2011. 240 с.

Коритко З. Медико-біологічні основи рухової активності : навчальний посібник. Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського, 2020. 223 с. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/27946.

Коритко З., Кулітка Є., Бас О., Чорненька Г., Західний В., Якубовський Т. Критерії адекватності фізичних навантажень та їх застосування у спорті, фізичному вихованні та фізичній реабілітації. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я в сучасному суспільстві, 2020. № 2(50 С. 68–77. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2020-02-68-77.

Коритко З., Русин Л., Е., Чорненька Г., Західний В., Кулітка Е., Матвіїв В. Критерії адекватності фізичної активності за показниками крові. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я в сучасному суспільстві, 2021. № 4(56). С. 43–51. https://doi.org/10.29038/10.29038/2220-7481-2021-04-43-51.

Кривошлик Ю. Сучасні методи фізичної реабілітації дітей дошкільного віку, хворих на церебральний параліч: версії, теорії, суперечки (огляд літератури). Слобожанський науково-спортивний вісник, 2013. № 2. С. 157–163. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2013_2_34.

Кущенко О.О. Формування побутової активності дітей 4–6 років з церебральним паралічем засобами ерготерапії : автореферат. Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, 2018. 23 с.

Пришляк М., Коритко З. Підходи до оцінки спастичності в реабілітаційному процесі дітей шкільного віку з ДЦП з геміпарезом. Наука завтрашнього дня: інноваційні підходи та прогнози, 2024. С. 113–117. URL: https://futurity-publishing.com/the-science-of-tomorrowinnovative-approaches-and-forecasts-archive/.

Таран І.В. Особливості авторських методик фізичної реабілітації при спастичних формах дитячого церебрального параліча. Наука сегодня: теория, методология, практика : збірник статей Міжнар. наук.-практ. конф. Вроцлав, 2013. С. 86–95.

Abd-Elfattah H.M., Ameen F.H., Elkalla R.A., Aly S.M., Abd-Elrahman N.A.F. Loaded Functional Strength Training versus Traditional Physical Therapy on Hip and Knee Extensors Strength and Function Walking Capacity in Children with Hemiplegic Cerebral Palsy: Randomized Comparative Study. Children (Basel), 2022. № 9(7). Р. 946. doi: 10.3390/children9070946.

Booth A.T.C., Buizer A.I., Meyns P., Oude Lansink I.L.B., Steenbrink F., van der Krogt M.M. The efficacy of functional gait training in children and young adults with cerebral palsy: a systematic review and metaanalysis. Dev Med Child Neurol, 2018. № 60(9). Р. 866–883. doi: 10.1111/dmcn.13708.

Brandao M.B., Mancini M.C., Ferre C.L., et al. Does Dosage Matter? A Pilot Study of Hand-Arm Bimanual Intensive Training (HABIT) Dose and Dosing Schedule in Children with Unilateral Cerebral Palsy. Phys Occup Ther Pediatric, 2018. № 38(3). Р. 227–242. doi: 10.1080/01942638.2017.1407014.

Cerebral palsy. Medical Considerations and Classification. Temple fay. Published Online: 1 Apr 2006. https://doi.org/10.1176/ajp.107.3.180.

Charry-Sánchez J.D., Pradilla I., Talero-Gutiérrez C. Effectiveness of Animal-Assisted Therapy in the Pediatric Population: Systematic Review and Meta-Analysis of Controlled Studies. J Dev Behav Pediatr, 2018. № 39(7). Р. 580–590. doi: 10.1097/DBP.0000000000000594.

Chen Y., Fanchiang H.D., Howard A. Effectiveness of Virtual Reality in Children With Cerebral Palsy: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Phys Ther, 2018. № 98(1). Р. 63–77. doi: 10.1093/ptj/pzx107.

Cioni G., Sgandurra G., Muzzini S., Paolicelli P.B., Ferrari A. Forms of Hemiplegia. In: The Spastic Forms of Cerebral Palsy. Springer, Milano. 2010. https://doi.org/10.1007/978-88-470-1478-7_16.

Cunha A.B., Lima-Alvarez C.D., Rocha A.C.P., Tudella E. Effects of elastic therapeutic taping on motor function in children with motor impairments: a systematic review. Disabil Rehabil, 2018. № 40(14). Р. 1609–1617. doi: 10.1080/09638288.2017.1304581.

Das S.P., Ganesh G.S. Evidence-based Approach to Physical Therapy in Cerebral Palsy. Indian J Orthop, 2019. № 53(1). Р. 20–34. doi:10.4103/ortho.IJOrtho_241_17.

Duma N.E., Hlongwa M., Benjamin-Damons N. et al. Physiotherapy management of children with cerebral palsy in low- and middleincome countries: a scoping review protocol. Syst Rev. 2023, № 12. Р. 110. https://doi.org/10.1186/s13643-023-02280-8.

Güçhan Topcu Z., Tomaç H. The Effectiveness of Massage for Children With Cerebral Palsy: A Systematic Review. Adv Mind Body Med, 2020. № 34(2). Р. 4–13.

Inal Ö., Serel Arslan S., Demir N., Tunca Yilmaz Ö., Karaduman A.A. Effect of functional chewing training on tongue thrust and drooling in children with cerebral palsy: a randomised controlled trial. J Oral Rehabil, 2017, № 44(11). Р. 843–849. https://doi.org/10.1111/joor.12544.

Jung M.W., Landenberger M., Jung T., Lindenthal T., Philippi H. Vojta therapy and neurodevelopmental treatment in children with infantile postural asymmetry: a randomised controlled trial. J Phys Ther Sci, 2017. № 29(2). Р. 301–306. doi: 10.1589/jpts.29.301.

Kashuba V., Bukhovets B. The indicators of physical development of children with Cerebral Palsy as the basis of differential approach to implementation of the physical rehabilitation program of using Bobath-therapy method. Journal of Education, Health and Sport, 2017. № 7(3). Р. 835–849.

Kashuba V. et al. Physical Rehabilitation of Children with Cerebral Palsy by Bobath-Therapy Method. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. № 9 (10). Р. 6–13. doi: 10.26655/IJAEP.2020.10.1.

Korytko Z., Maistruk M., Pavlyuk O., Chopyk T., Haiduk O., Prymachok L, Hreid N., Stelmashchuk O. Utilizing hemogram indicators and coagulation homeostasis as key markers for precision dosing of physical exertion. Journal of Physical Education and Sport, 2023. № 23(11). Р. 2931–2939. https://doi.org/10.7752/jpes.2023.11334.

Kruijsen-Terpstra A.J., Ketelaar M., Verschuren O., et al. Efficacy of three therapy approaches in preschool children with cerebral palsy: a randomized controlled trial. Dev Med Child Neurol, 2015. № 58(7). Р. 758–766. doi: 10.1111/dmcn.12966.

Lefmann S., Russo R., Hillier S. The effectiveness of robotic-assisted gait training for paediatric gait disorders: systematic review. J Neuroeng Rehabil, 2017. № 14(1). Р. 1. doi: 10.1186/s12984-016-0214-x.

Li L.X., Zhang M.M., Zhang Y., He J. Acupuncture for cerebral palsy: A metaanalysis of randomized controlled trials. Neural Regen Res, 2018. № 13(6). Р. 1107–1117. doi: 10.4103/1673-5374.233455.

Long Y., Tan J., Nie Y., Lu Y., Mei X., Tu C. Hyperbaric oxygen therapy is safe and effective for the treatment of sleep disorders in children with cerebral palsy. Neurol Res, 2017. №. 39(3). Р. 239–247. doi.org/10.1080/01616412.2016.1275454.

Mak C., Whittingham K., Cunnington R., Boyd R.N. Effect of mindfulness yoga programme MiYoga on attention, behaviour, and physical outcomes in cerebral palsy: a randomized controlled trial. Dev Med Child Neurol, 2018. № 60(9). Р. 922–932. doi: 10.1111/dmcn.13923.

María José Peláez Cantero, Esther Eugenia Moreno Medinilla, Ana Cordón Martínez, Silvia Gallego Gutiérrez. Comprehensive approach to children with cerebral palsy. Anales de Pediatría (English Edition), 2021. № 95(4). P. 276–276. https://doi.org/10.1016/j.anpede.2021.07.002.

Mathevon L., Bonan I., Barnais J.L., Boyer F., Dinomais M. Adjunct therapies to improve outcomes after botulinum toxin injection in children: A systematic review. Ann Phys Rehabil Med, 2019. № 62(4). Р. 283–290. doi: 10.1016/j.rehab.2018.06.010.

Miller F., Falchek S. Dystonia and Movement Disorders in Children with Cerebral Palsy. / In: Miller F., Bachrach S., Lennon N., O’Neil M.E. (eds). Cerebral Palsy. Springer, Cham, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74558-9_42.

Moreau N.G., Winter Bodkin A., Bjornson K., Hobbs A., Soileau M., Lahasky K. Effectiveness of rehabilitation interventions to improve gait speed in children with cerebral palsy: systematic review and meta-analysis. Phys Ther, 2016. № 96(12). Р. 1938–1954. https://doi.org/10.2522/ptj.20150401.

Novak I., Berry J. Home program intervention effectiveness evidence. Phys Occup TherPediatric, 2014. № 34(4). Р. 384–389. https://doi.org/10.3109/01942638.2014.964020.

Novak I., McIntyre S., Morgan C., et al. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence. Dev Med Child Neurol, 2013. № 55(10). Р. 885–910. doi: 10.1111/dmcn.12246.

Orhan C., Kaya Kara O., Kaya S., Akbayrak T., Kerem Gunel M., Baltaci G. The effects of connective tissue manipulation and Kinesio Taping on chronic constipation in children with cerebral palsy: a randomized controlled trial. Disabil Rehabil, 2018. № 40(1). Р. 10–20. doi: 10.1080/09638288.2016.1236412.

Oskoui M., Coutinho F., Dykeman J., Jette N., PringsheimT. An update on the prevalence of cerebral palsy: a systematic review and metaanalysis. Dev. Med. Child Neurol, 2013. № 55. Р. 509–19. https://doi.org/10.1111/dmcn.12080.

Patel D.R., Neelakantan M., Pandher K., & Merrick J. Cerebral palsy in children: a clinical overview. Translational pediatrics, 2020. № 9(1). Р. 125–135. https://doi.org/10.21037/tp.2020.01.01.

Prevost C.P., Gleberzon B., Carleo B., Anderson K., Cark M., Pohlman K.A. Manual therapy for the pediatric population: a systematic review. BMC Complement Altern Med, 2019. № 19(1). Р. 60. https://doi.org/10.1186/s12906-019-2447-2.

Reyes F., Niedzwecki C., Gaebler-Spira D. Technological Advancements in Cerebral Palsy Rehabilitation. Phys Med Rehabil Clin N Am, 2020. № 31(1). Р. 117–129. doi: 10.1016/j.pmr.2019.09.002.

Salazar A.P., Pagnussat A.S., Pereira G.A., Scopel G., Lukrafka J.L. Neuromuscular electrical stimulation to improve gross motor function in children with cerebral palsy: a meta-analysis. Braz J Phys Ther, 2019. № 23(5). Р. 378–386. doi: 10.1016/j.bjpt.2019.01.006.

Saleem G.T., Crasta J.E., Slomine B.S., Cantarero G.L., Suskauer S.J. Transcranial Direct Current Stimulation in Pediatric Motor Disorders: A Systematic Review and Meta-analysis. Arch Phys Med Rehabil, 2019. № 100(4). Р. 724–738. doi: 10.1016/j.apmr.2018.10.011.

Sarathy K., Doshi C., & Aroojis A. Clinical Examination of Children with Cerebral Palsy. Indian journal of orthopaedics, 2019. № 53(1), Р. 35–44. https://doi.org/10.4103/ortho.IJOrtho_409_17.

Sgandurra G., Ferrari A., Cossu G., Guzzetta A., Fogassi L., Cioni G. Randomized trial of observation and execution of upper extremity actions versus action alone in children with unilateral cerebral palsy. Neurorehabil Neural Repair, 2013. № 27(9). Р. 808–815. https://doi.org/10.1177/1545968313497101.

Sharma A., Gokulchandran N., Kulkarni P., et al. Multiple Cellular Therapies Along with Neurorehabilitation in Spastic Diplegic Cerebral Palsy: A Case Report. Innov Clin Neurosci, 2020. № 17(10–12). Р. 31–34.

Temcharoensuk P., Lekskulchai R., Akamanon C., Ritruechai P., Sutcharitpongsa S. Effect of horseback riding versus a dynamic and static horse riding simulator on sitting ability of children with cerebral palsy: a randomized controlled trial. J Phys Ther Sci, 2015. № 27(1), Р. 273–277. doi: 10.1589/jpts.27.273.

Toovey R., Bernie C., Harvey A.R., McGinley J.L., Spittle A.J. Task-specific gross motor skills training for ambulant schoolaged children with cerebral palsy: a systematic review. BMJ paediatrics open, 2017. № 1(1), Р. e000078. https://doi.org/10.1136/bmjpo-2017-000078.

Vitrikas K., Dalton H., Breish D. Cerebral Palsy: An Overview. Am Fam Physician, 2020. № 101(4). Р. 213–220.

Zanon M.A., Pacheco R.L., Latorraca C.O.C., Martimbianco A.L.C., Pachito D.V., Riera R. Neurodevelopmental Treatment (Bobath) for Children With Cerebral Palsy: A Systematic Review. J Child Neurol, 2019. № 34(11). Р. 679–686. doi: 10.1177/0883073819852237.

Published

2024-11-01

How to Cite

Korytko З. І., & Pryshliak М. О. (2024). REHABILITATION APPROACHES TO RESTORATIVE TREATMENT OF MOTOR FUNCTIONS IN CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY AT THE PRESENT STAGE. Rehabilitation and Recreation, 18(3), 89–100. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.9

Issue

Section

THERAPY AND REHABILITATION