РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЛЕКСНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ З ІНВАЛІДНІСТЮ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.1

Ключові слова:

комплексна реабілітація, фізична реабілітація, ветеран російсько-української війни, інвалідність, здобувач вищої освіти

Анотація

Попри війну, Україна послідовно продовжує втілювати важливі зміни у закладах вищої освіти задля створення умов ефективної реабілітації ветеранів російсько-української війни з інвалідністю, які набувають статусу здобувачів вищої освіти. Мета роботи полягала у виявленні стану реалізації фізичної реабілітації та взаємозв’язків у реалізації комплексної реабілітації здобувачів вищої освіти, які є ветеранами російсько-української війни з інвалідністю, у закладі вищої освіти. Матеріал та методи. Дослідження передбачало реалізацію на теоретичному (літературних джерел, синтезу та узагальнення) та емпіричному (опитування у формі анкетування, методи математичної статистики для оброблення даних анкетування) рівнях. Усі здобувачі вищої освіти (32 особи), які залучені до дослідження як респонденти, є ветеранами російсько-української війни, які отримали інвалідність у результаті участі у бойових діях. Результати. Досліджено, що реабілітація колишніх учасників бойових дій з інвалідністю – це комплексний процес, який супроводжується численними перешкодами, а тому ускладнений багатьма факторами. Особливо якщо він відбувається у просторі закладу вищої освіти та в умовах воєнного стану. З’ясовано, що метою комплексної реабілітації ветеранів з інвалідністю є отримання оптимального рівня працездатності, відновлення соціальної активності, розвитку та утвердження особистості. Установлено взаємозв’язок складників комплексної реабілітації ветеранів з інвалідністю в умовах навчання у закладі вищої освіти та вплив такої реабілітації на фізичний та психологічний стан ветеранів з інвалідністю та стан соціального спілкування. Згідно з нашим аналізом, між фізичною реабілітацією та станом соціальної (r-,720) й психологічної реабілітації (r-,803) є сильна негативна лінійна залежність. Висновки. Зміни, що відбуваються нині у вищій школі і особливо з моменту повномасштабного вторгнення росії на територію України, проявляються у посиленні уваги до проблем комплексної реабілітації ветеранів з інвалідністю в процесі здобуття освіти. Установлена потреба нині створювати сучасну систему комплексної багатопрофільної реабілітації у закладах вищої освіти, яка повинна бути спрямована на забезпечення відносно незалежної життєдіяльності здобувачів вищої освіти ветеранів російсько-української з інвалідністю.

Посилання

Barmak S.A., Barmaksezian N., Der-Martirosian C. (2021). Student veterans in higher education: The critical role of veterans resource centers. Journal of American College Health. No. 71(8), 2406–2416.

Blavt O., Bodnar A., Mykhalskyi A., Gurtova T., Tsovkh L. (2023). Application of Electronic Means in Endurance Coordination Testing of Students with Disabilities Who are War Veterans. Education Theory and Methodology. No. 23(3), 397–403. https://doi.org/10.17309/tmfv.2023.3.12.

Brittain I., Green S. (2012). Disability sport is going back to its roots: rehabilitation of military personnel receiving sudden traumatic disabilities in the twenty-first century. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health. No. 4(2), 244–264. https://doi.org/10.1080/2159676X.2012.685100.

Canlas B.R., Dawson T.C., Hollrah L.N., McGranaghan P., Hedt S., Rinehart K.J. (2017). Restoring Function in Veterans With Complex Chronic Pain. Fed Pract. No. 34(10), 42–47.

Сhallenges and needs of Ukrainian universities report from the first civica – Ukraine high level meeting. (2023). Retrieved from: C4U__Report_Challenges_and_needs_of_Ukrainian_institutions__report_final.pdf.

Elnitsky C.A., Blevins C., Findlow J.W., Alverio T., Wiese D. (2018). Student Veterans Reintegrating From the Military to the University With Traumatic Injuries: How Does Service Use Relate to Health Status? Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. No. 99, Is. 2, S58–S64. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2017.10.008.

Fadeeva A., Tiwari А., Mann Е., Kiernan M.D. (2022). A protocol for developing a complex needs indicator for veterans (CNIV) in the UK. Public Health in Practice. No. 4, 100281. https://doi.org/10.1016/j.puhip.2022.100281.

Fulk G.D., Chui К. (2024). O’Sullivan & Schmitz’s Physical Rehabilitation. 8th Edition. Philadelphia: FA Davis Co.

Ghosh A., Santana M.C., Opelt B. (2019). Veterans’ Reintegration into Higher Education: A Scoping Review and Recommendations. Journal of Student Affairs Research and Practice. No. 57(4), 386–402. https://doi.org/10.1080/19496591.2019.1662796.

Hunter-Johnson Y., Liu T., Murray K., Niu Y., Suprise M. (2020). Higher Education as a Tool for Veterans in Transition: Battling the Challenges. The Journal of Continuing Higher Education. No. 69(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/07377363.2020.1743621.

Isaacson В.М., Hendershot B.D., Messinger S.D., Wilken J.M., Rábago С.А., Esposito E.R., Wolf Е., Pruziner A.L., Dearth C.L., Wyatt М., Cohen S.P., Tsao J.W., Pasquina P.F. (2016). The Center for Rehabilitation Sciences Research: Advancing the Rehabilitative Care for Service Members With Complex Trauma. Military Medicine. No. 181(4), 20–25. https://doi.org/10.7205/MILMED-D-15-00548.

Klos L., Blavt О., Makukh О., Yatsyshyn U., Kovalchuk О., Zimlich М. (2023). Needs and possibilities of social work in implementing social inclusion with the tools of adaptive physical activity. Polski Merkuriusz

Lekarski. Vol. LI, Is. 5, 504–511. https://doi.org/.0.36740/Merkur202305109.

Klos L. (2023). Support for the rehabilitation of war veterans and their family members: study guide. Lviv: Publisher T.V. Marchenko [in Ukrainian].

Kisner С., Colby L.A. (2013). Therapeutic Exercise: Foundations and Techniques. 6th edition. Philadelphia: FA Davis Co.

Kuntjoro B.F.T., Soegiyanto S., Setijono H., & Suhiharto S. (2022). Inclusion of students with disability in physical education: analysis of trends and best practices. AJPESH, 2(2), 88–94.

Logvynenko I.O., Nesterchuk N.E. (2021). Physical therapy of military servants, participants of combat actions who directly participated in the operation of the united forces. Rehabilitation and Recreation. No. 8, 34–39. Retrieved from: https://health.nuwm.edu.ua/index.php/rehabilitation/article/view/142.

Ladyniak A.В., Chubinska N.B., Chervinska O.S. (2024). Control of the rehabilitation process of higher education students with disabilities due to brain injuries by computer engineering tools. Rehabilitation & Recreation. Vol. 18, No. 1, 18–29. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.

Makarenko S. (2018). Social and psychological rehabilitation of combat participants. Psychological journal. No. 13. 86–95. https://doi.org/10.31108/2018vol13iss3pp86-95.

Mahoney M.A., Rings J.A., Softas-Nall B.C., Alverio T., Hall D.M. (2021). Homecoming and College Transition Narratives of Student Military Veterans. Journal of College Student Psychotherapy. No. 37(2), 173–195. https://doi.org/10.1080/87568225.2021.1926034.

McGill G., Wilson G., Caddick N., Forster N., Kiernan M.D. (2020). Rehabilitation and transition in military veterans after limbloss. Disability and Rehabilitation. No. 43(23), 3315–3322. https://doi.org/10.1080/09638288.2020.1734875.

Ministry of Affairs veterans of Ukraine. Retrieved from: https://mva.gov.ua/.

Nguyen M.V., Dawn Н.E., Anjali Т.R. (2023). Return to school among service members and veterans after traumatic brain injury: a scoping review. Journal of the International Society of Physical and Rehabilitation Medicine. No. 6(2), 40–46. https://doi.org/10.1097/ph9.0000000000000008.

O’Sullivan S.B., Schmitz T.J., Fulk G.D. (2019). Physical rehabilitation. 7th edition. Philadelphia: FA Davis Co.

Page А., Anderson J., Charteris. J. (2021). Including students with disabilities in innovative learning environments: a model for inclusive practices. International Journal of Inclusive Education. 3. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1916105.

Shvets A.V., Horishna O.V., Kikh A.Y., Ivantsova G.V., Horshkov O.O., Richka O.V. (2021). Peculiarities of the organization of psychomedical rehabilitation of military personnel in NATO and Partnership for Peace countries. Ukrainian Military Medical Journal. No. 2 (4), 26–39. https://doi.org/10.46847/ujmm.2021.4(2)-026.

The social reintegration of veterans in Ukraine: Final analytical report. Retrieved from: veterans-social_reintegration_eng.pdf 1.

Vox Ukraine: analytics about Ukraine. Retrieved from: https://voxukraine.org/.

War in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Analytical Report / Ye. Nikolaiev, G. Riy, I. Shemelynets. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, 2023.

Warren N., Manderson L. (2013). Reframing Disability and Quality of Life. Springer Dordrecht.

Winkler S.L., Finch D., Llanos І., Delikat J., Marszalek J., Rice С., Rakoczy С., Wang X., Pollard К., Cockerham G.C. (2023). Retrospective Analysis of Vision Rehabilitation for Veterans With Traumatic Brain Injury–Related Vision Dysfunction. Military Medicine. No. 188, Is. 9–10, e2982–e2986. https://doi.org/10.1093/milmed/usad120.

Yazicioğlu К., Duyan V., Karataş К., Özgül А., Yilmaz B., Duyan G.Ç., Aksu S. (2006). Effects of Sociodemographic Characteristics, Illness Process, and Social Support on the Levels of Perceived Quality of Life in Veterans. Military Medicine. No. 171(11), 1083–1088. https://doi.org/10.7205/MILMED.171.11.1083.

Zabolotna I. Gushcha S., Balashova I. & Bezverhnyuk T. (2023). Problem issues of medical and psychological rehabilitation of military servicemen in Ukraine. Bulletin of Problems Biology and Medicine. 1. 64. https://doi.org/10.29254/2077-4214-2023-2-169-64-74.

Retrieved from: https://www.wikidata.uk/Pearson’s correlation coefficient.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-01

Як цитувати

Klos, L. Y., Blavt, O. Z., & Kovalchuk О. Р. (2024). РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЛЕКСНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ З ІНВАЛІДНІСТЮ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Rehabilitation and Recreation, 18(3), 10–21. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.1

Номер

Розділ

ТЕРАПІЯ ТА РЕАБІЛІТАЦІЯ