ВИЗНАЧЕННЯ СТИЛЮ ГРИ ЮНИХ ТЕНІСИСТІВ З УРАХУВАННЯМ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.16

Słowa kluczowe:

психофізіологічні показники, стиль гри, тактика, тенісисти, факторний аналіз

Abstrakt

Мета – визначити стиль гри юних тенісистів з урахуванням психофізіологічних, психологічних та неврологічних показників спортсменів. Матеріал і методи. До складу досліджуваної групи входили 24 тенісисти віком 11–13 років, які тренуються у секції тенісу спортивного клубу «Політехнік» Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» на етапі попередньої базової підготовки 1 року навчання. Тенісисти проходили анкетування з тактичних навичок тенісистів за допомогою спеціально розробленої анкети. Оцінка психофізіологічних показників тенісистів 11–13 років проводилась з використанням програмного комплексу «ПсихоТест», яка включала тести на визначення простої зорово-моторної реакції, реакції розрізнення, реакції вибору, тепінг-тест та тест на короткочасну пам’ять. Для діагностики особистості та характеристик темпераменту спортсменів використовувався онлайн особистісний опитувальник Айзенка EPI (Eysenck Personality Inventory). Утримувати рівновагу спортсменам легше, якщо якість функції рівноваги у них висока, що є одним з важливих інформативних стабілометричних показників. Саме тому у дослідженні застосовувався тест «Проба Ромберга», який проводився за допомогою програмного комплексу «Стабілан-01». Тенісистам пропонувалось оцінити свою рівновагу з відкритими та закритими очима, стоячи на одній нозі з піднятими руками вгору. Проведено факторний аналіз показників методом головних компонент і методу обертання Varimax з нормалізацією Кайзера для визначення найбільш значущих показників у формуванні стилю гри, паралельно з цим визначалась індивідуальна факторна структура кожного спортсмена. Проведено кореляційний аналіз показників тестування та виявлених факторів. Результати. Факторний аналіз результатів опитування тактичних навичок тенісистів дозволив розділити спортсменів на 4 групи залежно від стилю гри та виявити найбільш значущі показники вираженості фактора. Кореляційний аналіз дозволив виявити взаємозв’язки між психофізіологічними, психологічними та неврологічними показниками та стилями гри тенісистів. Індивідуальний факторний аналіз дозволив виділити найбільш виражені показники, які впливають на вибір стилю гри тенісистів 11–13 років. Висновки. Отримані результати серед тенісистів 11–13 років дозволили виявити показники, які мають найбільший внесок у формування стилів гри. Фундаментом у формуванні стилю гри лежить комплекс психофізіологічних показників та психологічних властивостей спортсменів. Виявлення взаємозв’язків між показниками дозволяє зорієнтувати як тренера, так і гравця на виявлення індикаторів схильності до вибору одного чи іншого стилю ведення гри, що суттєво впливає на успішність ігрової діяльності. Індивідуальний факторний аналіз неврологічних та психологічних показників дозволяє виділити показники-предиктори способу ведення гри тенісистів та формування їх успішної стратегії.

Bibliografia

Євтифієв А.С., Бочкарев С.В., Євтифієва І.І., Донець Ю.Г., Недбайло І.А., Натарова В.В. Кореляційний аналіз психофізіологічних показників борців вільного стилю як фактор успішності змагальної діяльності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, 2023. Вип. 7(167). С. 84–88. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.7(167).16.

Євтифієв А.С., Бочкарев С.В., Поляков І.О., Євтифієва І.І., Хірний С.В., Недбайло І.А. Методика підготовки борців вільного стилю з урахуванням індивідуальних особливостей психіки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, 2023. Вип. 3(161). С. 79–83. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).18.

Євтифієва І., Донець Ю., Євтифієв А., Хірний С. Аналіз показників техніко-тактичних дій тенісистів 10–12 років з урахуванням властивостей темпераменту і моніторингу показників частоти серцевих скорочень. Освіта. Інноватика. Практика. Суми, 2023. Том 11, No. 2. С. 19–24. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i2-003.

Євтифієва І.І. Структура психологічної та техніко-тактичної підготовленості тенісистів на етапі спеціалізованої базової підготовки. Матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції «Здоров’я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти». Харків, 27–28 квітня 2023. С. 102–108. https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/e6fd0943-6b5c-4435-8b80-ee467372fb30/content.

Шахліна Л. Медико-біологічні основи спортивної підготовки жінок у сучасному спорті найвищих досягнень. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. Київ, 2020. № 2. С. 95–104. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.

Bejtka M., Kozina Z., Boychuk Y., Garmash I., Tamozhanska G., Koveria V., Lysenko V. Sports activities and professional specialty influence on psychophysiological functions and orthostatic reactions indicators of pedagogical universities students. Health, Sport, Rehabilitation. 2022. 8(3), 8–26. https://doi.org/10.34142/HSR.2022.08.03.01.

Borysova O., Nagorna V., Mytko А., Peretyatyko A., Polishchuk L. The influence of sexual dimorphism on the choice of tactical decision in the playing situation in individual sports. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 2020. 1(42), 308–11. doi: 10.7752/jpes.2020.s1042.

Florin Bogdan. Study on tactical training of junior tennis players. In: Ştiinţa Culturii Fizice, 2020. 35(1), 63–70. DOI: 10.52449/1857-4114. 2020.35-1.04.

Filipcic A., Leskosek B., Crespo M., & Filipcic T. Matchplay characteristics and performance indicators of male junior and entry professional tennis players. International Journal of Sports Science & Coaching, 2021. 16(3), 768–776. https://doi.org/10.1177/1747954120988002.

Fonseca Morales, A., & Martínez-Gallego, R. (2021). Teaching tactics in tennis. A constraint-based approach proposal. ITF Coaching & Sport Science Review, 2021. 29(84), 6–8. https://doi.org/10.52383/itfcoaching.v29i84.198.

García-González L., Moreno A., Gil A., Moreno M.P., Villar F.D. Effects of decision training on decision making and performance in young tennis players: an applied research. Journal of Applied Sport Psychology, 2014. 26(426), 40–52. doi: 10.1080/10413200.2014.917441.

Huang W., Lu M., Zeng Y. et al. Technical and tactical diagnosis model of table tennis matches based on BP neural network. BMC Sports Sci Med Rehabil, 2021. 13, 54. https://doi.org/10.1186/s13102-021-00283-3.

Knudson D. Bibliometrics of ITF Coaching & Sport Science Review. ITF Coaching & Sport Science Review, 2020. 28(82), 27–30. https://doi.org/10.52383/itfcoaching.v28i82.20.

Kozin V., Boychuk Y., Skaliy A., Zelenskiy R., & Honcharenko V. Individual Factorial Structure of Biomechanical and Psychophysiological Indicators as a Basis for Determining the Fighting Style of Qualified Veteran Boxers. Health, Sport, Rehabilitation, 2021. 7(3), 8–30. https://doi.org/10.34142/HSR.2021.07.03.01.

Kozina Zh., Yevtyfiieva I., Muszkieta R., Krzysztof P., Podstawski R. General and individual factor structure of complex preparation of young tennis players of 10–12 years. Journal of Physical Education and Sport, 2020. 20(2), 1242–1249. URL: https://efsupit.ro/images/stories/april2020/Art%20173.pdf.

Nagorna V., Mytko A., Borysova O., Oberhofer K., Achermann B., Lorenzetti S. Genderspecific issues for sport preparedness of elite female athletes in team sport games. Health, Sport, Rehabilitation. 2023. 9(3), 74–90. https://doi.org/10.58962/HSR.2023.9.3.74-9.

Nikki S. Kolman, Tamara Kramer, Marije T. Elferink-Gemser, Barbara C.H. Huijgen & Chris Visscher (2019). Technical tactical skills related to performance levels in tennis: A systematic review. Journal of Sports Sciences, 2019. 37(1), 108–121. doi: 10.1080/02640414.2018.1483699.

Penalva F., Guzmán J.F., Martínez-Gallego R., & Crespo M. Design and validation of a tennis tool to control on-court technical and tactical training content. International Journal of Sports Science & Coaching, 2022. 17(2), 309–317. https://doi.org/10.1177/17479541211027428.

Penalva F., Guzmán J.F., Martínez-Gallego R., & Crespo M. Design and validation of a tennis tool to control on-court technical and tactical training content. International Journal of Sports Science & Coaching, 2022. 17(2), 309–317. https://doi.org/10.1177/17479541211027428.

Raschke A., Lames M. Video-basedtactic training in tennis. Ger J Exerc Sport Res, 2029. 49, 345–350. https://doi.org/10.1007/s12662-019-00598-x.

Sobko I., Zharkova Y., Vitsko S., Zhukov V., Tsapko A. Formation of doubles and mixed categories in badminton using multivariate analysis methods. Journal of Physical Education and Sport, 2020. 20(6) 425, 3138–3145. doi.org/10.7752/jpes.2020.s6425.

Sobko I., Koliesov O., & Ulaeva L. Method for the development of physical qualities of tennis players 12–13-years old using react balls and stretching. Health, Sport, Rehabilitation, 2019. 5(2), 88–95. https://doi.org/10.34142/HSR.2019.05.02.10.

Yevtyfiieva I.I., Yevtyfiiev A.S., Slepushkin S.O., Novomlynski Ye.M. The effectiveness of using tactical training techniques for tennis players 10–12-years old by using animated illustrations. Physical Education and Sports, 2021. 4, 112–119. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/issue/view/136.

Yevtyfiieva I.I., Korobeinik V., & Kolisnychenko A. The influence of training loads of technical and tactical training on the cardiovascular system of tennis players 10–12 years. Health, Sport, Rehabilitation, 2019. 5(4), 23–32. https://doi.org/10.34142/HSR.2019.05.04.03.

Opublikowane

2024-06-10

Jak cytować

Yevtyfiieva, I. I., Borysova, O. V., & Boreiko, N. Y. (2024). ВИЗНАЧЕННЯ СТИЛЮ ГРИ ЮНИХ ТЕНІСИСТІВ З УРАХУВАННЯМ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ. Rehabilitation and Recreation, 18(2), 158–173. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.16

Numer

Dział

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ