ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СТАНУ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ДІТЕЙ 10 РОКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ СТОСОВНО ЇХНІХ ЗДОРОВИХ ОДНОЛІТКІВ ЯК ПЕРЕДУМОВА ДЛЯ РОЗРОБКИ КОРЕКЦІЙНО-ПРОФІЛАКТИЧНОГО ЗАХОДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.3.20Słowa kluczowe:
фізична підготовленість, діти, зорова депривація, тестуванняAbstrakt
Згідно із сучасними науковими дослідженнями, стан здоров’я дітей із зоровою депривацією можна співвіднести із загальною тенденцією погіршення здоров’я всього дитячого населення. Мета дослідження – аналіз стану фізичної підготовленості дітей 10 років із депривацією зору та визначення його відмінностей порівняно з однолітками. Дослідження проводилося в НРЦ «Зоресвіт» м. Одеса, в якому взяли участь 28 дітей 10 років, 14 дітей із депривацією зору та 14 дітей без цієї патології. Методи дослідження: теоретичний аналіз даних спеціальної літератури, педагогічний (у формі тестування фізичної підготовленості), математичний (центральна тенденція, така як середнє значення та мода, мінливість розподілу, така як стандартне відхилення та квартилі). Результати дослідження. Результати показали, що значення індексу швидкості та спритності під час виконання човникового бігу становили від 11 до 11,5 с, середньоквадратичне відхилення – 11,2±0,17 для довжини стрибка з місця варіювалося від 138 см до 148 см і у середньому становило (143,6 ± 3,32) см. Результати тесту на підйом тулуба з вихідного положення лежачи коливалися від 20 до 27 разів за хвилину у середньому. Значення 24,1±2,03 разів, а стрибки на скакалці за 20 секунд – у діапазоні від 19 до 29 разів із середнім значенням 23,6±3,06 разів. Індекс гнучкості в нахилі тулуба з вихідного положення сидячи вперед набув найнижчих значень, які дорівнювали 2 см, а найвищих – 8 см, а середній бал становив 4,9 ± 1,98 см. Порівняння цих результатів зі шкільними нормативами виконання відповідних тестів дозволило виявити, що за жодним із показників діти 10 років з порушенням зору не досягають високого рівня розвитку фізичних якостей і поступаються своїм одноліткам. Висновки. Пошук відмінностей у показниках фізичної підготовленості дітей 10 років з порушенням зору від однолітків без патології виявив, що вони значно поступалися останнім у виконанні запропонованих тестів, які вимагають розвитку швидкості, спритності, витривалості та гнучкості.
Bibliografia
Bukhovets B.O., Romanenko S.S., Pokropyvnyy O.M. (2023). Osoblyvosti fizychnoho rozvytku u ditey z depryvatsiyeyu zoru [Peculiarities of physical development in children with visual impairment]. Rehabilitation & Recreation, 14, pp. 186–192. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.22 [in Ukrainian].
Bukhovets B.O., Prokofyeva L.O. (2023). Do pytannya proyavu motornykh porushen u ditey iz zorovoyu depryvatsiyeyu [On the issue of manifestation of motor disorders in children with visual deprivation]. Rehabilitation & Recreation, 17, pp. 160–170. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.17.20 [in Ukrainian].
Bukhovets B.O., Kashuba V.O., Dolynskyy B.T., Dyshel H.O. (2024). Morfolohichni osoblyvosti praktychno zdorovykh ditey 12 rokiv ta yikh odnolitkiv iz depryvatsiyeyu zoru [Morphological features of practically healthy 12-year-old children and their peers with visual impairment]. Naukovyy chasopys Ukrayinskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhayla Drahomanova, 2 (174), pp. 45–50 [in Ukrainian].
Bukhovets B.O., Prokofyeva L.O. (2023). Do pytannya proyavu motornykh porushen’ u ditey iz zorovoyu depryvatsiyeyu [On the issue of manifestation of motor disorders in children with visual deprivation]. Rehabilitation & Recreation, 17, pp. 160–170. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.17.20 [in Ukrainian].
Dmytrenko K.A. (2021). Osoblyvosti zorovoho spryynyattya ditey zi znyzhenym zorom i slabozorykh [Peculiarities of visual perception of children with low vision and low vision]. Naukovyy zhurnal Khortytskoyi natsional’noyi akademiyi, 1(4), рр. 1–9. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-10 [in Ukrainian].
Grygus I.M., Kruk I.M. (2022). Sensorna intehratsiia ditei z rannim autyzmom [Sensory integration of children with early autism]. Rehabilitation & recreation, 11, pp. 102–110. https://doi.org/10.32782/2522-179 5.2022.11.12 [in Ukrainian].
Grygus I., Nagorna O., Nogas A., Zukow W. (2019). Anthropological providing educational services to children with special educational needs. Journal of Human Sport and Exercise, 14(4), pp. 852–866. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc4.48.
Kashuba V., Nasrallakh Z., Demchuk S. (2014). Kharakterystyka prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey molodshoho shkilnoho viku zi slukhovoyu depryvatsiyeyu [Characteristics of the spatial organization of the body of children of primary school age with hearing deprivation]. Molodizhnyy naukovyy visnyk Skhidnoyevropeys’koho natsional’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky, 14, pp. 65–69 [in Ukrainian].
Krutsevich T.Y., Vorobyov M.I., Bezverhnya G.V. (2011). Control in the physical education of children, adolescents and young people: study guide. Kyiv, 224 p. [in Ukrainian].
Hoeg B., Moldow B., Ellervik C., Klemp K., Erngaard D., La Cour M., (2015). Danish Rural Eye Study: The association of preschool vision screening with the prevalence of amblyopia. Acta Ophthalmol, 93, pp. 322–329 [in English].
Voloshin O.R. (2023). Kharakterystyka fizychnoyi pidhotovlenosti ta fizychnoho rozvytku pidlitkiv iz porushennyam zoru [Characteristics of physical fitness and physical development of teenagers with visual impairment]. Rehabilitation & Recreation, 14, pp. 193–198. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.23 [in Ukrainian].
Wadhwani M., Vashist P., Singh S.S., Gupta V., Saxena R., Kalaivani M., et al. (2022). Development of age appropriate vision function questionnaire for children with visual impairment (CHVI-VFQ). Indian J. Ophthalmol. 70, 930–938. DOI: 10.4103/ijo. IJO_1177_21[in English].
Woodgate R.L., Gonzalez M., Demczuk L., Snow W.M., Barriage S., and Kirk S. (2020). How do peers promote social inclusion of children with disabilities? A mixedmethods systematic review. Disabil. Rehabil. 42, 2553–2579. DOI: 10.1080/09638288.2018.1561955 [in English].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Bozhena Bukhovets, Hanna Titova, Svitlana Onyshchuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.