FORMATION OF SOCIAL SKILLS OF FUTURE SPECIALISTS OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS, PHYSICAL THERAPISTS, OCCUPATIONAL THERAPISTS

Authors

  • O. B. Andreieva National University of Water and Environmental Engineering
  • P. S. Podoliaka National University of Water and Environmental Engineering

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.10.1

Keywords:

soft skills, formation of student’s personality, professional culture, physical culture and sports, physical therapist, occupational therapist.

Abstract

Formation of social skills (soft skills) in students pursuing degrees in physical culture and sports, as wellas physical therapists, and occupational therapists during their professional training in higher education, isboth the main requirement of employers and the challenge today. Socialisation of students in the workplaceis a prerequisite for their development as competitive specialists with high professional competence. Theaim of the research is the theoretical substantiation of the method of formation of social skills in studentsof physical culture and sports, physical therapists, and occupational therapists of the Institute of HealthCare in the scope of their professional training. Research methods: analysis, comparison, and generalisationof the findings from the literature. The essence of the concept of social skills is defined. The most importantpersonality traits, which are key sought-after skills by contemporary employers, include emotionalintelligence, resilience, flexibility, creativity, empathy, honesty, punctuality, and decency. Possibledifficulties in developing social skills related to student personal characteristics and emotions are alsoanalysed. As a result, it is rationalised to monitor the level of social skills in students of physical cultureand sports, physical therapists, and occupational therapists at the Institute of Health Care, and ensurethe focus of teachers on formation of student “soft skills” during their professional training.

References

Гребінник Л. Мовна практика за кор-доном як один із шляхів формування “softskills” у сучасного фахівця. “Soft skills” –невід’ємні аспекти формування конкурен-тоспроможності студентів у XXI сто-літті. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т,2020. 90 с.

Дроздова Ю. Концептуальні підходидо визначення “soft skills” у сучасних освіт-ніх та професійних моделях. “Soft skills” –невід’ємні аспекти формування конкуренто-спроможності студентів у XXI столітті.Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. 90 с.

Длугунович Н. А. Soft skills як необхіднаскладова частина підготовки ІТ-фахівців.Вісник Хмельницького національного універ-ситету. 2014. № 6. С. 239–242.

Коваль К. О. Розвиток “Soft skills’ у сту-дентів – один з важливих чинників працев-лаштування. Вісник Вінницького політех-нічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167.URL: https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/827.

Коляда Н. М., Кравченко О. О. Прак-тичний досвід формування “soft skills” в умо-вах закладу вищої освіти. Актуальні питаннягуманітарних наук. 2020. Вип. 27. Т. 3.URL: http://journals.uran.ua/index.php/2308-4855/article/view/203686.

Корнюш Г. Формування м’яких навичоку студентів закладів вищої освіти в контек-сті навчання іноземних мов. Викладання мову вищих навчальних закладах освіти на сучас-ному етапі. Міжпредметні зв’язки. 2020.№ 36. С. 99–110.

Наход С. А. Значущість “soft skills” дляпрофесійного становлення майбутніх фахівцівсоціономічних професій. Серія 5. Педагогічнінауки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 63.С. 131–135. URL: http://www.chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/632018/632018.pdf#page=131.

Лободинська О. М., Гриджук О. Є. Фор-мування соціальних навичок студентів: про-блеми й перспективи. Науковий вісник НЛТУУкраїни. 2020. 30(3). С. 116–121.

Ткачук Ю. Концептуальні підходи довизначення поняття «соціальні навички».Наука. Освіта. Молодь. 2021. № 2. С. 181–184.URL: http://www.library.udpu.edu.ua/library_files/stud_konferenzia/2021/2/62.pdf.

Arat M. Acquiring soft skills at university.Journal of Educational and InstructionalStudies in the World. 2014. No. 4(3). URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1073.4128&rep=rep1&type=pdf.

Cambridge Advanced Learner’sDictionary. Cambridge University Press, 2008.1799 с. ISBN 9783125179882.

Hansen M. How to Developand Train for Soft Skills in the Workplace. 2018.URL: https://elearningindustry.com/softskills-in-the-workplace-develop-train.

Published

2022-04-26

How to Cite

Andreieva О. Б., & Podoliaka П. С. (2022). FORMATION OF SOCIAL SKILLS OF FUTURE SPECIALISTS OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS, PHYSICAL THERAPISTS, OCCUPATIONAL THERAPISTS. Rehabilitation and Recreation, (10), 10–16. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2022.10.1