THE USE OF MODERN MULTIMEDIA RESOURCES IN THE PRACTICE OF SPORTS AND PHYSICAL EDUCATION

Autor

  • I. I. Vako
  • I. M. Grygus
  • O. V. Nikitenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.31

Słowa kluczowe:

multimedia resources, information environment, hand-to-hand combat, basics, young athletes.

Abstrakt

The purpose of the study is to develop a multimedia project “DOMINI”, which involves building up the basics of hand-to-hand combat in young athletes. Methods: to achieve the goal, the authors used the analysis of documentary materials and qualimetry, i. e., expert assessments. Expert evaluation was carried out with the participation of 20 experts (coaches with more than 5 years of experience). The results of the expert evaluation laid the groundwork for developing the “DOMINI” multimedia project designed to build up the basics of hand-to-hand combat in young athletes. The elaboration of the multimedia project was driven by the transformation and rethinking of innovative scientific ideas. The advantages of resorting to the didactics of multimedia, in particular the multimedia project “DOMINI”, are as follows: the option of creating a coach’s original didactic product; accessibility for coaches to design and use the basic modules of the multimedia project; simultaneous involvement of several perception channels of the athlete in the learning process, which contributes to the integration of information received from several different sensory organs; stimulation of cognitive aspects of learning, i.e., perception and awareness of information; opening the door for independent work of young athletes; individualization of the training process; prospects for practicing remote communication via social networks and messengers; distribution of instructional material, presentations, videos, etc. The multimedia project “DOMINI” is a component of the training environment, an electronic tool aimed at building up the basics of hand-to-hand combat in young athletes, upon which the integrity of the didactic cycle of the pedagogical process is maintained by the arrangement of the information structure, and the ground of pedagogical activity is the interaction of the athlete with the multimedia environment. Using modern multimedia resources – the latest software, 3D images, modern graphics, and virtual reality – allows coaches to significantly expand the toolkit for the technical training of young athletes and conduct training sessions diversely and creatively.

Bibliografia

Випасняк ІП, Шанковський АЗ. Мультимедіа технології в процесі фізичного виховання студентської молоді. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2017.12 (94) 17.12–7. 2. Гамалий ВВ. Теоретико-методические основы моделирования техники двигательных действий в спорте. Киев : Полиграфсервис. 2013. 300 с.

Данильченко ВА, Хлевна ЮЛ. Формування техніки рукопашного бою курсантів МВС України із застосуванням інформаційних технологій. Теорія і методика фіз. виховання. 2015:1.112–8.

Кашуба ВА, Литвиненко ЮВ, Данильченко ВА. Моделирование движений в спортивной тренировке. Физическое воспитание студентов. 2010;(4):40-4.

Кашуба ВА, Маслова ЕВ, Рычок ТН, Лопацкий СВ. Использование мультимедийных технологий в процессе физического воспитания различных групп населения. Наукoвий часoпис Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгoманoва. Київ, 2017.6(88)17.37–41.

Кашуба ВО, Голованова НЛ. Інноваційні технології в процесі професійно-прикладної фізичної підготовки учнівської молоді. Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 208 с.

Костюкевич ВМ, Пітин МП, Бріскін ЮА, Богуславська ВЮ. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації. Вінниця : Планер ; 2018. 418 с.

Лапутин АН. Обучение спортивным движениям. Київ : Здоров’я; 1986. 216 с.

Лапутин АН. Дидактическая биомеханика: проблемы и решения. Наука в олимпийском спорте. 1995;2(3):42–51.

Лапутин АН. Гравитационная тренировка. К.: Знання, 1999. 316 с.

Литвиненко ЮВ. Практическая методология полидисциплинарного формирования навыков регуляции позы в различных условиях статодинамической устойчивости тела спортсмена. Молодіжний наук. вісник Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. 2018;(29):170–7.

Максименко ІГ. Перспективи використання інформаційних технологій в процесі підготовки юних спортсменів, які спеціалізуються зі спортивних ігор. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Х., 2009.5. 159–162.

Темченко ВО. Спортивно-орієнтоване фізичне виховання у вищих навчальних закладах із застосуванням інформаційних технологій : автореферат. Дніпропетровськ, 2015. 22 с.

Тупеев ЮВ, Бойко ВФ. Повышение эффективности процесса обучения базовой технике двигательных действий борцов воль- ного стиля на этапе начальной подготовки с использованием компьютерных технологий. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010.8. 96–100.

Тупєєв Ю.В. Формування техніки рухових дій юних борців вільного стилю з використанням комп’ютерних мультимедійних технологій : автореферат. Днепропетровск, 2010. 24 с.

Усыченко В. Компьютерные технологии в системе подготовки спортсменов бодибилдеров. Strategi idedezvolt area sportului pentru totisi bazele legislative ale domeniului culture fizicesi sportului intarilecsi : materialele Congresului, Кишинев, 2008.396–8.

Яременко ВВ, Шабацкая СО. Характеристика мультимедийной информационно- методической системы «Путь к пьедесталу». Спортивний вісник Придніпров’я: науково- практичний журнал Дніпропетровського державного інституту фізичної культури і спорту. 2013.3.35–9.

Diachenko-Bohun M, Rybalko L, Grygus I, Zukow W. Health Preserving Educational Environment in the Condition for Information Technologies. Journal of History Culture and Art Research. 2019;8(2):93-101. http://dx.doi.org/ 10.7596/taksad.v8i2.2075

Kindzer B, Danylevych M, Ivanochko V, Hrybovska I, Kashuba Y, Grygus I, Napierala M, Smolenska O, Ostrowska M, Hagner- Derengowska M, Muszkieta R, Zukow W. Improvement of special training of karatists for kumite competitions using Kata. Journal of Physical Education and Sport. 2021;21(5):2466–2472.

Novopysmennyi S, Diachenko-Bohun M, Hrytsai N, Grygus I, Muszkieta R, Napierala M, Hagner-Derengowska M, Ostrowska M, Smolenska O, Skaliy A, Zukow W, Stankiewicz B. Implementation of electronic health control technologies in higher education institutions. Journal of Physical Education and Sport. 2020;20 (Supplement issue 2), 921–928.

Sitkar S, Voitovych O, Horbatiuk R, Sitkar T, Shrol T, Poliukhovych N, Grygus I, Zukow W. The intellectual system of movies recommendations based on the collaborative filtering. Journal of Education, Health and Sport. 2022;12(3):115–127. http://dx.doi.org/10.12775/ JEHS.2022.12.03.010

Vako I. Biomechanical modelling as a method of studying athlete’s motor actions. Pedagogy and Psychology of Sport. 2020;6(3): 127–134. elSSN 2450-6605. http://dx.doi.org/ 10.12775/PPS.2020.06.03.010

Vako I. Didactic biomechanics: a modern trend of scientific research. Pedagogy and Psychology of Sport. 2020;6(1):152–161. elSSN 2450-6605. http://dx.doi.org/10.12775/ PPS.2020.06.01.012

Opublikowane

2023-04-19

Jak cytować

Vako, I. I., Grygus, I. M., & Nikitenko, O. V. (2023). THE USE OF MODERN MULTIMEDIA RESOURCES IN THE PRACTICE OF SPORTS AND PHYSICAL EDUCATION. Rehabilitation and Recreation, (14), 258–268. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2023.14.31

Numer

Dział

ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 

Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.